۷ نکته برای افزایش اعتماد به نفس مدیران

افزایش اعتماد به نفس مدیر شرط لازم برای موفقیت او و مجموعه‌ی تحت مدیریتش به شمار می‌رود. در این مقاله، شیوه‌ی پیشنهادی یکی از مشاوران بین‌المللی را در این مورد تقدیم حضورتان می‌کنیم. با وب‌سایت مدیرشاد همراه باشید.

اهمیت اعتماد به نفس مدیر

طبق تحقیقات یکی از مراکز علمی به نام (McDonough School of Business at Georgetown University) بین اعتماد به نفس و میزان درآمد در تمام سطوح کسب‌وکارها و شرکت‌ها رابطه‌ای کاملا واضح مشاهده می‌شود.

در تحقیقی دیگر که در انگلستان توسط «بریتیش ایمپولوئیز» (British employees) به عمل آمد، محققان متوجه شدند که نوعی بحران اعتمادبه‌نفس در کلیه‌ی شرکت‌های انگلیسی وجود دارد و حداقل، ۳۲ درصد از افراد شاغل در آن شرکت‌ها از بیان فکر خود می‌ترسند!

البته این موضوع می‌تواند مربوط به عوامل بازدارنده و داخلی هر شرکت نیز باشد ولی به‌هرحال، مشکل ضعیف بودن اعتماد به نفسِ برخی مدیران نیز در داخل این آمار قرار می‌گیرد و از سوی دیگر، این معضل نمی‌تواند فقط مختصِ کشور مذکور باشد.

بدیهی است که اهمیت موضوع اعتماد به نفس مدیران با توجه به نتایج این تحقیقات و موارد مشابه، بسیار چشمگیرتر می‌شود. این اهمیت چه برای خود شخصِ مدیر و چه برای شرکت و کارکنانی که مدیر مذکور در رابطه با آن‌ها فعالیت می‌کند؛ به‌نوعی سرنوشت‌ساز است.

یک مدیر یا مدیرعامل باید در سخت‌ترین شرایط بتواند درست‌ترین تصمیم را بگیرد. افزایش اعتماد به نفس مدیر در افزایش توانایی‌های سازمانی و توانمندی‌های سایر کارکنان شرکت تأثیر مستقیم دارد.

ایجاد عادت‌های کاربردی در سطح سازمان و اطمینان خاطر و نیز انتخاب بهترین نفرات، از نتایج افزایش اعتماد به نفس مدیران شرکت‌ها خواهد بود.

راه‌کارهایی که اعتماد به نفس مدیر و مدیرعامل‌ها را افزایش می‌دهد:

در اینجا شش راه‌کارِ ارائه‌شده توسط یکی از مشاوران بین‌المللی به نام «ویل کورِنتئی»(Will Corrente) که خود، کارآفرینی موفق نیز هست را به‌طور چکیده بیان می‌کنیم.

وقتی که به‌عنوان یک مدیر با موضوع یا چالشی مواجه می‌شوید این موارد را در نظر بگیرید:

۱. ابتدا موقعیت را تجزیه‌وتحلیل کنید:

پیش از هرگونه تصمیم‌گیری، موضوع را مانند یک تمرینِ ارائه‌شده به شما در نظر بگیرید و ضمن بررسی همه‌جانبه‌ی آن سعی کنید که چند راه‌حل برای آن موضوع پیدا کنید.

۲. شبکه‌ای از چشم‌اندازهای مختلف بیافرینید:

موضوع مطرح‌شده را از دیدگاه‌های مختلفی بررسی کنید.

برای این کار حتماً از نظرات افرادی که فکر می‌کنید در این مورد صاحب آگاهی هستند مطلع شوید. استفاده از نظرات مفید را برای خود تبدیل به یک ورزش روزانه‌ی مدیریتی کنید.

۳. توانایی‌های کارکنان یا همکارانتان را بسنجید:

این موضوع در شکل‌گیریِ اعتماد به نفس مدیر، نقش مهمی دارد.

نکته‌ی مهمی که بیشتر اوقات از آن غفلت می‌شود؛ سنجش توانایی کارکنان برای بهتر شدن است. برخی مدیران محترم فقط به بررسیِ وضعیت و توانایی‌های فعلیِ کارکنانشان، بسنده می‌کنند.

در شرکت‌هایی با تعداد کارکنان کم، هر مدیری قادر خواهد بود که توانایی‌های مختلف کارکنانش را بسنجد.

در شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ‌تر نیز ارزیابی مدیرانِ بخش‌ها (دپارتمان‌ها) و افراد کلیدی تا حد زیادی کارساز خواهد بود.

برای انجام این کار، به‌طور مشخص باید ببینید که هریک از کارکنانتان در مقابل دشواری‌ها چه جواب یا طرز عمل بخصوصی دارند.

۴. توانایی‌های مدیریتی خودتان را نیز بسنجید:

افزایش اعتماد به نفس مدیر از رویارویی او با چالش‌های مختلف و با حل آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

به این منظور، نقاط ضعف خود را بشناسید و برای برطرف کردن آن نقاط ضعف، یک برنامه‌ی مشخص و مدون تدارک ببینید.

فراموش نکنید که کلید افزایش اعتماد به نفس مدیر در آماده بودن او خلاصه می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، اگر قرار باشد موضوع اخراج یکی از کارکنان را بررسی کنید ولی پس از بررسی، نتوانید به تصمیم مشخصی برسید؛ راه چاره چیست و چه خواهید کرد؟!

برای تمامی چنین مواردی که مدارک و اسناد موجود برای تصمیم‌گیریِ قطعی، ناکافی به نظر می‌رسند از قبل، قواعد و آیین‌نامه‌هایی تهیه کنید تا مجبور به گرفتن یک تصمیم احتمالاً نادرست نشوید و یا اعتمادبه‌نفستان دچار تزلزل نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ۷ نکته برای افزایش اعتماد به نفس مدیران و مطالعه ادامه این مقاله به سایت مدیرشاد مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *