۱- وقتی از مدیر محصول حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟


اما قبل از آن، از محصول که حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

محصول آن چیزی است که شما به عنوان تامین‌کننده به مشتری خود ارائه می‌کنید تا نیازی را از او بر طرف کنید.

محصول ممکن است یک خدمت فیزیکی یا اینترنتی باشد، مثل آرایشگری، موتور جستجو و یا خدمات سرور؛ یا این که یک کالا باشد، مثل یک بشقاب، یا نرم‌افزار ویرایش عکس؛ یا راه‌کاری که شامل خدمات و کالاهای گوناگون است، مثل خدمات درمانی یا ارائه محتوای سرگرم‌کننده از طریق تلویزیون.

محصول می‌تواند در هر یک از مراحل چرخه عمر خود باشد: از جایی که هنوز در حال سنجش ایده‌های مختلف هستیم، تا وقتی که نسخه اولیه را به بازار ارائه کرده‌ایم، تا جایی که یک محصول بالغ و جاافتاده داریم، تا وقتی که یک محصول کارایی و ارزش خود را از دست داده و باید از بازار خارج شود یا تغییرات اساسی بکند.


در هر یک از این مراحل جزئیات وظایف مدیر محصول متفاوت است، اما یک خط مشی بنیادین در همه‌ی این مراحل باید حفظ شود:

مدیر محصول ارتباط تنگاتنگی با مشتریان بالقوه و بالفعل محصول برقرار می‌کند، خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها را شناسایی می‌کند و مراقبت می‌کند که تیم‌های داخل سازمان، مدیران و تصمیم‌گیران در جهت برآورده کردن این خواسته‌ها و ارزش‌آفرینی برای مشتری گام بردارند.

مدیر محصول در عین حال که مشتری و خواسته‌های او را در نظر می‌گیرد، بایستی به منافع و اهداف سازمان (در راس همه، سودآوری) و توان اجرایی آن هم توجه کند تا در نهایت محصول مورد نظر هم برای مشتری مطلوب باشد، هم برای سازمان و هم قابل پیاد‌سازی و ارائه باشد.

در مطلب بعدی در مورد اجزای مدیریت محصول بیشتر توضیح می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *