چگونه با برنامه غذایی کبد چرب را درمان کنیم؟

درمان کبد چرب با برنامه غذایی دکتر رضا غیاثوند
درمان کبد چرب با برنامه غذایی دکتر رضا غیاثوند

20 روش درمان بیماری کبد چرب با رژیم غذایی دکتر غیاثوند

بدن چربی را در بسیاری از مناطق بدن برای استفاده به‌عنوان انرژی و عایق ذخیره می‌کند. کبد تا حدی از چربی تشکیل‌شده است، اما اگر میزان چربی موجود در کبد بیش از 5 درصد وزن کبد باشد، ممکن است نشانه بیماری کبد چرب باشد.
دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی. همچنین به دلیل بارداری نیز می‌توان به بیماری کبد چرب مبتلا شد.

همان‌طور که از نام این بیماری پیداست، بیماری کبد چرب به این معنی است که چربی زیادی در کبد خود دارید. در یک بدن سالم، کبد به از بین بردن سموم و تولید صفرا کمک می‌کند. بیماری کبد چرب به کبد صدمه می‌زند و مانع از عملکرد بهینه آن می‌شود. هنگامی که کبد نتواند به‌طور مؤثری این وظایف را انجام دهد، فرد را در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات در بدن قرار می‌دهد.

بیماری کبد چرب نزدیک به یک‌ سوم بزرگسالان آمریکایی را مبتلا می‌کند و یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در نارسایی کبد است. بیماری کبد چرب غیرالکلی بیشتر در افرادی که چاق یا کم‌تحرک هستند و افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می‌کنند تشخیص داده می‌شود.
درمان اصلی بیماری کبد چرب مربوط به ایجاد تغییر در رژیم غذایی و ورزش است، اگرچه ممکن است برخی از افراد برای معالجه بیشتر نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند یکی از اصلی‌ترین راه‌های درمان بیماری کبد چرب، صرف‌نظر از نوع آن از رژیم گرفتن است.
به‌طورکلی رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است:

1.      مقادیر زیادی میوه و سبزی‌ها

2.      گیاهان پر فیبر مانند حبوبات و غلات کامل

3.      مقادیر بسیار محدودی از قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و چربی اشباع

4.      عدم مصرف الکل

یک رژیم کم‌چرب و کم‌کالری می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. در حالت ایده آل، اگر اضافه‌وزن دارید، باید حداقل 10 درصد از وزن بدن کم کنید.

چه غذاهایی از کبد محافظت می‌کنند؟
کبد مسئول تجزیه کربوهیدرات‌ها، ساختن گلوکز و سم‌زدایی از بدن است. همچنین مواد مغذی را ذخیره کرده و صفرا تولید می‌کند که برای هضم و جذب مناسب مواد مغذی موجود در مواد غذایی لازم است. غذاها و نوشیدنی‌های زیادی وجود دارد که فرد می‌تواند برای کمک به محافظت از کبد از آن استفاده کند.
سلامت كبد برای سلامت كلی بسیار حیاتی است. اختلال عملکرد کبد می‌تواند منجر به بیماری کبد، اختلال در سوخت و ساز بدن و حتی دیابت نوع 2 شود.
اگرچه ممکن است مدیریت همه عوامل خطر غیرممکن باشد، مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند به ارتقاء سلامت کبد کمک کند.

رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل طیف گسترده‌ای از غذاها است. کاهش کالری، دریافت فیبر زیاد و غذاهای طبیعی نقطه شروع خوبی است. خوردن غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین هستند می‌توانند به بدن احساس سیری بدهد و انرژی کافی فراهم کند.
غذاهایی که التهاب را کاهش می‌دهند یا به بدن در ترمیم سلول‌های آن کمک می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برخی از افراد تصمیم می‌گیرند برنامه‌های غذایی خاصی مانند رژیم غذایی گیاهی یا رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کنند. یک متخصص تغذیه اغلب می‌تواند به فرد کمک کند تا یک برنامه غذایی مناسب برای سلایق، علائم و وضعیت سلامتی دریافت کند.

در این مقاله، بهترین غذاها برای سلامتی کبد، اثرات مفید آن‌ها برای این ارگان و برخی از غذاها که باید پرهیز شوند را پوشش می‌دهیم.

بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها برای سلامتی کبد ؟

1-قهوه برای کاهش آنزیم‌های غیرطبیعی کبد

مطالعات نشان داده است آسیب كبدی در کسانی كه قهوه می‌نوشند و مبتلابه بیماری كبد چرب هستند، نسبت به افرادی كه این نوشیدنی كافئین دار را نمی‌نوشند كمتر است. به نظر می‌رسد کافئین میزان آنزیم‌های غیرطبیعی کبد را در افراد در معرض خطر بیماری‌های کبدی کاهش می‌دهد.

یک بررسی در سال 2013 از مجله Liver International نشان می‌دهد بیش از 50 درصد از مردم ایالات ‌متحده به‌طور روزانه قهوه مصرف می‌کنند. به نظر می‌رسد قهوه برای کبد بسیار مفید است، به‌ویژه به این دلیل که در برابر مسائلی مانند بیماری کبد چرب اثر محافظتی دارد. در این بررسی همچنین ذکرشده است که مصرف روزانه قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کبد کمک کند. همچنین ممکن است کبد را از شرایط آسیب‌زا مانند سرطان کبد محافظت کند.
یک مطالعه در سال 2014 که در مجله Clinical Gastroenterology آمده است نشان می‌دهد که اثرات محافظتی قهوه به دلیل تأثیر آن بر آنزیم‌ های کبدی است.
به نظر می‌رسد قهوه باعث کاهش تجمع چربی در کبد می‌شود. همچنین باعث افزایش آنتی‌اکسیدان‌های محافظ در کبد می‌شود. همچنین ترکیبات موجود در قهوه به آنزیم‌ های کبدی کمک می‌کند بدن را از مواد مسبب سرطان پاکسازی کنند.

همچنین در گزارشی در Annals of Hepatology آمده است که قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب قدرتمند با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. همچنین به کاهش کلسترول و فشارخون کمک می‌کند.
علاوه بر این ترکیب مفید به نظر می‌رسد خود قهوه هم در محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند. افزودن قهوه به برنامه روزانه در صبح ممکن است در رژیم غذایی کبد چرب فرد تأثیر خوبی داشته باشد.

2-سویا برای کاهش تجمع چربی

یک مطالعه در دانشگاه ایلینویز بر روی موش‌ها نشان داد که پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو وجود دارد، ممکن است باعث کاهش تجمع چربی در کبد شود. به‌علاوه، توفو چربی کم و پروتئین زیادی دارد.

در یک مقاله مروری مجله Gastroenterology and Hepatology ذکرشده که برخی پروتئین‌ها می‌توانند به محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب کمک کنند.
به نظر می‌رسد پروتئین سویا و پروتئین وی به تعدیل تأثیر مصرف کربوهیدرات ساده کمک می‌کنند و می‌توانند قند خون را کاهش دهند. آن‌ها همچنین به بدن کمک می‌کنند تا توده عضلانی را حفظ کرده و وزن بدن را کاهش دهد.

3-ماهی برای کاهش التهاب

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین، ​​ماهی تن و قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به بهبود سطوح چربی کبد و کاهش التهاب کمک کنند.. این چربی‌ها ممکن است به‌ویژه برای کبد مفید باشند، زیرا به نظر می‌رسد مانع از تولید چربی‌های اضافی و حفظ سطوح آنزیمی کبد می‌شوند.

در یک مطالعه در ژورنال World Journal of Gastroenterology اشاره شده است که مصرف ماهی چرب و مکمل روغن ماهی ممکن است به کاهش تأثیر شرایطی مانند NAFLD کمک کند. در این مطالعه توصیه می‌شود هر هفته دو یا چند بار ماهی روغنی بخورید. اگر جای دادن ماهی‌های چرب مانند شاه ماهی یا سالمون در رژیم غذایی آسان نیست، سعی کنید مکمل روغن ماهی را به‌طور روزانه مصرف کنید.

4-جو دوسر برای انرژی

کربوهیدرات‌های موجود در غلات کامل مانند جو دوسر به بدن شما انرژی می‌دهد. همچنین محتوای فیبری آن‌ها شما را سیر می‌کند که می‌تواند در حفظ وزنتان به شما کمک کند.

مصرف بلغور جو دوسر راهی آسان برای افزودن فیبر به رژیم غذایی است. فیبر ابزار مهمی برای هضم است و فیبرهای خاص موجود در جو دوسر ممکن است به‌ویژه برای کبد مفید باشد. جو و جو دوسر سرشار از ترکیباتی بنام بتا گلوکان هستند.
یک مطالعه در سال 2017 در ژورنال بین‌المللی Molecular Sciences، گزارش کرد که بتا گلوکان ها از نظر بیولوژیکی در بدن بسیار فعال هستند. آن‌ها به تعدیل سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهاب کمک می‌کنند و ممکن است بطور ویژه در مبارزه با دیابت و چاقی کمک کنند.
این بررسی همچنین خاطرنشان می‌کند که به نظر می‌رسد بتا گلوکان موجود در جو دوسر باعث کاهش مقدار چربی ذخیره شده در کبد موش‌ها شود که همچنین می‌تواند به محافظت از کبد کمک کند. مطالعات بالینی بیشتری برای تأیید این امر ضروری است.
افرادی که به دنبال اضافه کردن جو یا جو دوسر به رژیم غذایی خود هستند، باید به‌جای نوع بسته بندی شده به دنبال نوع کامل آن‌ها باشند. آرد جو دوسر بسته بندی شده ممکن است حاوی پرکننده هایی مانند آرد سفید یا شکر باشد که به اندازه کافی برای بدن مفید نخواهد بود.

5-گردو برای بهبود عملکرد کبد

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. گزارشی از سال 2015 نشان داد که خوردن گردو تست‌های عملکرد کبد را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی بهبود می‌بخشد.

6-آووکادو برای کمک به محافظت از کبد

آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است و تحقیقات نشان می‌دهد این میوه حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است سرعت آسیب کبدی را کند کنند. آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که می‌تواند در کنترل وزن به شما کمک کند. آووکادو حاوی مواد مغذی ضدالتهابی و فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند.

7-شیر و سایر لبنیات کم چرب برای جلوگیری از آسیب کبد

بر اساس مطالعه سال 2011 بر روی موش‌های صحرایی، لبنیات سرشار از پروتئین وی هستند که ممکن است کبد را از آسیب‌های بیشتر محافظت کند.

8-تخمه آفتابگردان برای آنتی‌اکسیدان‌ها

این دانه‌ها سرشار از ویتامین E هستند، آنتی‌اکسیدانی است که ممکن است کبد را از آسیب بیشتر محافظت کند.

9. روغن زیتون برای کنترل وزن

خوردن بیش‌ازحد چربی برای کبد مفید نیست، اما برخی از چربی‌ها ممکن است کمک‌کننده باشند. بر اساس مطالعات World Journal of Gastroenterology، اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد کبد کمک کند. این اثر به دلیل داشتن مقدار زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده در این روغن است.
این روغن سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. برای پخت و پز از مارگارین، کره یا روغن شورتنینگ سالم‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن زیتون به کاهش سطوح آنزیم کبد و کنترل وزن کمک می‌کند.

10-سیر برای کمک به کاهش وزن
این گیاه نه تنها باعث افزودن عطر و طعم به غذا می‌شود، بلکه مطالعات تجربی نشان می‌دهد که مکمل‌های پودر سیر ممکن است به کاهش وزن و چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.

اضافه کردن سیر به رژیم غذایی ممکن است به افزایش فعالیت کبد کمک کند. یک مطالعه در سال 2016 که در ژورنال Advanced Biomedical Research منتشرشده است، خاطرنشان می‌کند که مصرف سیر باعث کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به NAFLD می‌شود و هیچ تغییری در توده بدون چربی بدن ایجاد نمی‌شود. این امر بسیار مفید است، زیرا اضافه‌وزن یا چاقی عامل مهمی در ایجاد NAFLD است.

یک مطالعه در Advanced Biomedical Research نشان داد که مکمل‌های پودر سیر به کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

جهت مطالعه مابقی مقاله به سایت دکتر رضا غیاثوند مراجعه نمایید:
منبع : https://drghiasvand.com/diet/treatment-of-fatty-liver-disease-with-diet


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *