چرا MBAمدیریت رسانه را انتخاب کردم؟

در دوره ای زندگی می کنیم که به عصر ارتباطات و اطلاعات شناخته می شود و رسانه ها به ابزاری قوی برای دسترسی به اهداف تبدیل شده اند. تقریبا بعد از جنگ جهانی دوم بود که رسانه های با استقبال چشم گیری روبرو شدند و در نتیجه به تدریج موضوع مدیریت رسانه نیز مطرح شد تا از طریق آن این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و قواعدی برای آن مشخص شود.من به رسانه و فعالیت در آن علاقه زیادی دارم و از طرفی مباحث مدیریتی و برنامه ریزی هم برایم بسیار جذاب است، و به همین دلیل با پیشنهاد یکی از دوستان مدیریت رسانه را انتخاب کردم. مدیریت رسانه مرا با علم مدیریت آشنا کرد، که در واقع علم استفاده از منابع محدود برای رسیدن به خواسته های نامحدود است. با مطالعه مدیریت رسانه متوجه شدم که این حوزه از رسانه چه مبحث ضروری است و در عین استفاده از نظریه های مدیریت و رسانه جایگاه مستقل خود را دارد.

چرا MBAمدیریت رسانه را انتخاب کردم؟
چرا MBAمدیریت رسانه را انتخاب کردم؟


تا قبل از اینکه در زمینه اطلاعات کافی داشته باشم، تصورم این بود که رسانه فقط به رادیو، تلویزیون یا روزنامه ها و خبرگزاری ها مربوط می شود و به کسی که نویسنده مقاله برای روزنامه باشد و یا شغلش مجری گری، خبرنگاری و خلاصه هر چیزی که به برنامه های رادیو و تلویزیونی مربوط شود، فعال یا اهل رسانه گفته می شود. اما بعد از اینکه دوره MBA مدیریت رسانه در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را گذراندم، احساس می کنم که پنجره جدیدی پیش روی من باز شد و با موضوعات و مباحث تخصصی آشنا شدم که تا قبل از آن چیزی از آنها نمی دانستم. در این دوره بود که متوجه شدم رسانه در واقع باید گذرگاهی بی مقاومت برای رساندن پیام به مخاطب باشد، و دقیقا به دلیل همین موضوع است که رسانه فقط به رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله محدود نمی شود و مفهوم رسانه اساسا متحول شده است.

چرا موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را انتخاب کردم؟

دلیل اصلی که این موسسه را انتخاب کردم این بود که به داشتن مدرک معتبر برای من اهمیت زیادی داشت. میخواستم با استفاده از مدرکی که می گیریم موقعیت شغلی بهتری پیدا کنم. یکی از دوستانم که او هم در حوزه رسانه فعالیت می کند، برای اینکه ارتقا شغلی پیدا کند در این دوره شرکت کرده بود و نتیجه کار هم مشخص است، آنقدر از آموزشی که دیده بود راضی بود که به همه اطرافیان شرکت در این دوره را پیشنهاد کرد.

سر فصل آموزشی هایی که در این موسسه به دانش پذیران ارائه می شد را از او گرفتم و با کمی جستجو در نت کاملا مطمئن شدم که سطح مطالب انتخاب شده کاملا بالاست و علاوه بر این بسیار جامع است. پیشنهاد دوستم را در کنار جستجویی که در اینترنت کرده بودم و چیزی که خودم به دنبالش بودم، کنار هم گذاشتم و در دوره MBAمدیریت رسانه شرکت کردم. در حال حاضر از وقتی که برای شرکت در این دوره گذاشتم بسیار راضی هستم و با خودم می گویم که چرا زودتر با چنین آموزشی آشنا نشده بودم، شاید اگر زودتر آموزش دیده بودم سریع تر می توانستم شغل بهتری پیدا کنم و کسب و کار خودم را راه بیندازم.

چرا MBAمدیریت رسانه را انتخاب کردم؟
چرا MBAمدیریت رسانه را انتخاب کردم؟


در دوره MBA مدیریت رسانه چه چیزی یاد گرفتم؟

مطالبی که در این دوره آموزش داده شد بسیار متنوع است، اما بعضی از آنها برای من جالب تر بود. برای مثال در مدیریت رسانه دو نوع مدیریت اصلی وجود دارد که عبارتند از: مدیریت بر رسانه ها و مدیریت در رسانه ها. مدیریت در رسانه ها در حقیقت به نوعی از مدیریت گفته می شود که یک عده مسئولیت را به عهده می گیرند و این مدیریت نیز مسئولیت مشخص کردن و اجرای اهداف ، سازمان دهی ، برنامه ریزی به کارگیری نیروی انسانی ، رهبری و نظارت در رسانه به عهده دارد. در مورد مدیریت در رسانه ها، این دسته از مدیران معمولا براساس آموزش های منظم و دانشگاهی مدیریت یک رسانه را به عهده می گیرند.

در مورد مدیریت بر رسانه می توان گفت که این نوع مدیریت نظام حقوقی رسانه در جامعه را مشخص می کند و روابط بین رسانه ها و مخاطبان در این نظام حقوقی مشخص می شود. اینجا بود که متوجه شدم اخلاق حرفه ای رسانه ای در مدیریت بر رسانه ترویج پیدا می کند. به بیان ساده تر، مدیریت بر رسانه در مقام عقل کل عمل می کند که همه چیز نظام های رسانه ای را در اختیار دارد. روشن است که این نوع مدیریت غالبا دولتی و یا صنفی است. از جمله این نوع مدیریت می توان به انجمن صنفی روزنامه نگاران، روزنامه نگاران بدون مرز و خبرنگاران آزاد اشاره کرد. به طور کلی اعطای هدایا و موضوعاتی از این دست به اضافه نظارت وظیفه این نهادها و واحدها است. موضوع دیگری که به شکل تخصصی تر با آن آشنا شدن موضوع مدیریت رسانه ای است، اینکه اساس مدیریت رسانه ای چیست و اینکه چرا مدیران کسب و کار به علم مدیریت رسانه نیاز دارند؟

چرا MBAمدیریت رسانه را انتخاب کردم؟
چرا MBAمدیریت رسانه را انتخاب کردم؟


مدیریت رسانه چیست و چرا مدیران کسب و کار به آن نیاز دارند؟

کسانی که در حوزه مدیریت ارتباطات فعالیت می کنند؛ به این موضوع اصرار دارند که مدیر رسانه باید از یک طرف اعمال قدرت و از طرف دیگر اعمال آزادی کند. روشن است که یک مدیر به همان اندازه ای که از اعمال قدرت دور شود به اعمال آزادی نزدیک شده و عکس این قضیه نیز صادق است. اگر همه چیز فقط یک سمت اعمال قدرت باشد در نتیجه دیگران فقط فرمانبردار دستوراتی هستند که به آنها داده می شود، و نمونه از این نوع مدیریت در رسانه را در جنگ جهانی دوم و در دوران آلمان نازی می توان دید که برای این کار وزیر وزیر تبلیغات وجود داشت. در همین دوران بود که رسانه انحصار پیام را در اختیار خود داشت و با وجود اینکه به ظاهر محیطی چند صدایی وجود داشت، اما در واقع فقط صدایی از آن شنیده می شد صدای حکومت بود، و از آنجایی که مخاطبان صدای دیگری را نمی شنیدند به تدریج تحت تاثیر و نفوذ آن نوع از تفکری که صدایش برای آنها پخش می شد، قرار می گرفتند.

موضوع دیگری که در این دوره با آن آشنا شدم، موضوع دستاوردهای توسعه رسانه ها به خصوص رسانه های دیجیتال برای کسب و کارها بود. توسعه و گسترش رسانه های دیجیتال باعث شده است که پلتفرم های اجتماعی و شبکه های اجتماعی با قیمتی بسیار پایین در اختیار کسب و کارها قرار بگیرند. حوزه فعالیت من در زمینه رسانه های اجتماعی است و به خوبی با فرصت هایی که این رسانه ها برای کسب و کارها به وجود آورده اند، آشنا هستم. اما مسئله ای که شاید از چشم من و بسیاری دیگر از افراد فعال در این حوزه دور مانده بود، این مسئله بود، که برای آنکه بتوان در رسانه های دیجیتال به شکل موثر حضور داشت باید با دانش مدیریت رسانه تا حدودی آشنا بود و در غیر این صورت هزینه ای که از حضور بدون علم و دانش در این رسانه ها پرداخت می شود از آنچه به دست می آید بسیار گران تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *