چرا لذت های زودگذر انقدر لذت دارن؟ ?

لذت های زودگذر VS لذت های دراز مدت (دائمی)

لذت
لذت
  • سیگار کشیدن...
  • روزانه چند ساعت تلویزیون دیدن...
  • روزانه 10 ساعت خوابیدن...
  • غذا های ناسالم خوردن...

واقعا لذت بخش هستن! امیدوارم انتظار نداشته باشید بگم اینا اصلا لذت نداره.

نه! اتفاقا خیلی هم لذت داره.

فلسفه افرادی که این سبک زندگی رو دارن اینه:

یک روز پادشاهی بهتر از 70 سال بردگی است #چگوارا


اما لطفا با ذهنی باز ادامه این مطلب رو بخونید!

بزار خیلی منطقی و ساده بهت بگم.

وقتی شروع میکنی به بیخیال شدن و روزانه 3 ساعت سریال مورد علاقتو میبینی که هیچ سودی هم برات نداره یا روزانه یک پاکت سیگار میکشی و لذت میبری، همه چی خوب بنظر میرسه

اما بعد از مدت درازی دیگه اون لذت قبل رو نداره! برای همین شما مصرف یا میزان استفاده رو میبرید بالاتر! این روند ادامه پیدا میکنه تا وقتی که دیگه لذت کامل از بین میره و کاملا افسرده میشید.

یک مثال:

اینو شاید تجربه کرده باشید. مثلا وقتی یه بازی نصب میکنید روزای اول با شوق خیلی زیاد ممکنه 6 ساعت در روز هم بازی کنید اما بعد از مدتی کم کم انگار دیگه از بازی کردن خوشتون نمیاد...
شاید اسمش حس پوچی یا حس یکنواختیه.


اما لذت های دراز مدت (دائمی)

تفاوت اصلی همینجاست! اگر شما به روزانه 40 دقیقه پیاده روی و روزانه 10 دقیقه مطالعه علاقه ندارید، شروع اینکار اصلا براتون لذت نداره و شاید هم اذیت کننده باشه!

اما بعد از گذشت چند ماه یا چند سال اینکار تبدیل به یک عادت میشه و شما عاشق اونکار هم خواهید بود چون عزت نفستون رو داره میبره بالا و حس خوبی بهتون میده!

اخه واقعا چه لذتی بهتر این که هر روز داری پیشرفت میکنی؟

خب بی شک وقتی که لذت های درستی تبدیل به عادت بشن، دیگه خود به خود اونکارو انجام میدی و اتفاقا از انجام دادنش هم لذت میبری! (خود من خیلی خوشحالم که 5 ساله عادت کردم به صورت اتوماتیک مسواک بزنم).

جمع بندی این دو بخش:

لذت های زودگذر اولش واقعا لذت بخش هستن اما هرچی بیشتر میری جلوتر لذت کمرنگ تر میشه تا جایی که تبدیل به ناراحتی و افسردگی میشه و برخلاف اون لذت های دراز مدت اوایل سخت هستن ولی وقتی تبدیل به عادت میشن خیییلییی بهتر به شما کمک میکنند.


پس لابد نباید اصلا از لذت زودگذر استفاده کنیم؟

نه بنظرم باید حتما استفاده کنیم اما با سیستم سازی!

مثلا به هیچ وجه قسمت اول یا فصل اول یک سریال خیلی طولانی رو نبینید! اینکار باعث میشه علاقه شما به زیاد دیدنش بره بالا و در نهایت بعد از تموم شدنش یا حتی بعد از تموم شدن هر قسمت، بعد چند ساعت احساس بدی به سراغتون میاد.

پس به جاش یه فیلم سینمایی ببینید!

یا اصلا چرا به جای دیدن فیلم با دوستاتون وقت نمیزارید و نمیرید بیرون؟ هر دوی اینا تفریح هستن ولی مورد دوم خیلی تاثیر بهتری میزاره


چطوری اراده کنیم و لذت های دراز مدت رو در اولیت قرار بدیم؟

رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود / رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود. #سعدي

این بیت زیبا از سعدی مفهوم روانشناسی داره!

خلاصه 5 کتاب روانشناسی:

برای اینکه یک عادت رو توی خودتون بکارید قدم های فوق العاده کوچیک بردارید!

میخوای عادت کنی هر روز ورزش کنی؟

خب باشه. آلارم گوشیتو روی ساعت خاصی تنظیم کن و هر وقت آلارم خورد 5 بار بپر هوا یا یک بار بشین پاشو برو یا یک بار شنا برو! ولی لطفا خیلی خیلی کم باشه!

اینکار تاثیر خاصی روی بدن شما نمیزاره! اما تاثیر فوق العاده ای روی مغز شما میزاره

اگر از پارسال شروع کرده بودی فقط روزانه یک بار در فلان ساعت یک بارفیکس بری یا اگر در دسترست نبود یک دراز نشست بری، الان اینکار تبدیل به عادت شده بود.

شما توی اینکار حداقل رو مشخص میکنید نه حداکثر! اگر خواستید 50 تا برید! اما حداقل اون یک باره و اگر دنیا داشت به آخر میرسید باید اون یک بار رو انجام بدید که واقعا اصلا کار سختی نیست.

سیستم سازی عالی!

یک کار دیگه که حتما باید انجام بدید اینه که یک جدول درست کنید و هر روز که کارتون رو درست انجام دادید یک تیک سبز بزنید. این جدول رو باید هر روز ببینید. وقتی چند ماه بگذره امکان نداره دیگه ادامه ندید و خجالت میکشید که با وجود این همه تیک سبز، رها کنید!



✅ بنظر من هرچقدر هم سرت شلوغه خوندن کلمه به کلمه این مطلب میتونه واقعا کمک زیادی بهت کنه، هم توی زمینه موفقیت و هم در زمینه خوشبختی و رسیدن به آرامش یا... .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *