همکاری مشترک، اسارتی لذت بخش برای مشتری

در دهه 50، برند Betty Crocker با بحرانی در فروش محصول خود روبرو شد. محصول آن ها یک ایده بسیار ساده داشت: کافی است که مقداری آب به پودر کیک خود اضافه کنید تا خمیر شما آماده پخت شود.
با وجود سادگی فوق العاده این محصول، نانواها تمایل زیادی به استفاده از آن نشان نمی دادند.
و جالب اینکه مشکل اصلی این محصول، همین سادگی بیش از حد بود. در واقع نانواها اعتقاد داشتند که این محصول، مهارت و توانایی لازم برای پخت کیک را تنزل داده است. به خاطر همین، کارشناسان بازاریابی شرکت پیشنهاد کردند که به جای استفاده از تخم مرغ در پودر اولیه، مسئولیت اضافه کردن تخم مرغ را به خود مصرف کننده منتقل کنند.
با افزودن تخم مرغ، نانواها احساس می کردند که نقش موثرتری در فرآیند پخت کیک دارند. به زودی، فروش پودر کیک نیمه فوری بتی کراکر با سرعت بسیاری اوج گرفت.

باشگاه منچستر سیتی را در نظر بگیرید.

در یک باشگاه فوتبال و برند محبوب و دوست داشتنی مانند منچستر سیتی، برای جلوگیری از واکنش ها و احساسات منفی، پیش از بروزرسانی های نام تجاری یا وب سایت و ... ، ابتدا باید از نظر طرفداران وفادار آگاه شد تا کمترین نارضایتی ایجاد شود. مدیران منچستر سیتی به خوبی می دانستند که اعتبار اصلی باشگاهشان بوسیله طرفداران ایجاد می شود و باید واکنش منفی آن ها را به حداقل برسانند.

باشگاه قصد داشت که تغییراتی در طراحی سایت و کمپین های طرفداری ایجاد کند. برای کسب بهترین نتیجه، مدیران باشگاه با راه اندازی چندین گروه متمرکز، نظرسنجی، آزمایش رفتار و طراحی نمونه های اولیه، بازخورد تغییرات مورد نظرشان را در سراسر برند جمع آوری کردند.

در نهایت، با همکاری طرفداران و حامیان، نمونه ای متناسب با سلیقه طرفداران و در عین حال، هماهنگ با آخرین اصوصل طراحی عرضه شد

همکاری مشترک چیست؟

همکاری مشترک به معنای درگیر کردن مشتریان در فرآیند ساخت یا طراحی تجربه کاربری است.
دقیقاً مثل داستان Betty Crocker، این کار می تواند بسیار ساده باشد مانند واگذاری اضافه کردن تخم مرغ به خود مشتری. و یا حتی بسیار پیچیده شود مانند وقتی که از مشتری بخواهید یک سرویس پیش ساخته لوازم خانگی را خودش سرهم کند.
همکاری مشترک می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد: مونتاژ محصول نهایی(مثال بتی کراکر)، ایده های جدید محصول(مثال باشگاه منچستر سیتی)، حل مشکلات یا حتی طراحی راه حل های فنی و ...

فواید همکاری مشترک

1- افزایش بازگشت سرمایه گذاری
اشتراک گذاشتن قدرت و ایجاد همکاری با مصرف کنندگان، به شرکت ها کمک می کند تا در درازمدت، میزان فروش و سود خود را رشد دهند. تعامل با مصرف کنندگان به شرکت ها این امکان را می دهد که فروش و بینش خود همزمان را افزایش دهند و در عین حال، سرمایه گذاران بزرگتری را جذب کنند.

2- بهبود بینش مشتری
تعامل با مصرف کنندگان به شرکت ها کمک می کند تا نیازهای مصرف کننده خود را بهتر درک کرده و یادگیری های حاصل از تحقیقات رسمی بازار را ارزیابی کنند. نگه داشتن خطوط ارتباطی با مصرف کنندگان، بر کیفیت و فرهنگ فروش تأثیر می گذارد و این نوع تحقیقات غیررسمی می تواند به پیشرفت دانش بازاریابی شرکت ها کمک کند.
3-گسترش منابع فکری
تعامل با مصرف کنندگان باعث افزایش مالکیت معنوی یک شرکت می شود و به موقعیت رقابتی آن در بازار کمک می کند. همکاری مشترک، شرکت ها را قادر می سازد اطمینان حاصل کنند که هم محتوای مناسب را ارائه داده و هم محصول را متانسب با نیازهای بازار تحویل می دهند.

4- همگام سازی اصول سازمانی بر طبق نیاز مشتری
یک فرهنگ سازمانی که بر اساس اهمیت به مصرف کننده ساخته شده است عامل اصلی در ایجاد همکاری با مصرف کنندگان است. با استقرار همكاري مشترک، بسياري از شركت ها صرفاً بخش عمده اي از بيانيه رسالت خود را براي همكاري نزديك با مشتريان يا قرار دادن مشتري در اولويت قرار مي دهند.

5-کیفیت بهتر خدمات
همکاری مشترک، شرکت ها را قادر می سازد خدمات ارائه شده خود را ارتقا دهند. برای بسیاری از شرکت ها، تعامل شخصی با مشتریان، بخش اصلی خدمات ارائه شده آنها است و نقشی اساسی را در معرفی برندشان ایفا می کند

6-نام تجاری قوی تر
همکاری مشترک کمک می کند تا شهرت و ارزش برند افزایش یابد. درگیر شدن با مصرف کنندگان، برند را قادر می سازد تا محتوای بهتر و مناسب تری ایجاد کند که باعث بهبود ROI می شود. مصرف کنندگان، خود جزئی از یک نام تجاری هستند و بدون آنها، یک برند جایگاه ود را در بازار از دست می دهد.

7-افزایش وفاداری به برند
هرچه ارتباط مصرف کننده با یک برند بیشتر باشد، نسبت به آن برند وفادار تر می شوند. تعامل مشترک، برندها را به روز و مرتبط نگه می دارد. به منظور ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان، تعامل به سادگی مهم است.

8- شناخته شدن در بین رقبا
همکاری مشترک، راهی است که برندها به کمک آن می توانند خود را از سایر رقبا متمایز کنند. ارتباط نزدیك با مصرف كنندگان كه با همكاری ایجاد می شود، به ماركها كمك می كند تا از جایگاه رقابتی برخوردار شوند.

سخن آخر
همکاری مشترک با مشتری باعث می شود مشتریان برای کالای شما ارزش قائل شوند، هزینه بیشتری را برای آن بپردازند و با برند شما انس بگیرند.

به دنبال راه های کوچک برای ادغام این تکنیک در تجربه مشتریان خود باشید.

از خودتان بپرسید:
اگر در محصول یا تجربه خرده فروشی شما مشکلی وجود دارد، آیا مشتریان می توانند بیشتر در این فرآیند شرکت کنند. آیا احساس عدم شفافیت، کنترل و مشارکت در آنها وجود دارد؟
آیا همکاری های مشترک برای ما، راهی است برای افزودن ارزش به مردم و یا اینکه به عنوان راهی است برای صرفه جویی در وقت یا هزینه برند؟
آیا می توانیم روش هایی برای شخصی سازی ارائه دهیم تا به مشتری حس مالکیت بدهیم؟

اگر فکر می کنید که آمار فروش شما آنچنان که انتظار داشتید موفق نبوده است و نیاز به یک طرح ابتکاری برای علاقه مند سازی مشتریان به محصول شما به چشم می خورد، در صورت استفاده صحیح، همکاری مشترک می تواند ارزش غیرقابل توصیفی را برای نام تجاری شما ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *