همه چیز درباره خودرو رهام

خودرو رهام یک محصول جدید از گروه خودروسازی سایپا است که ابتدا تابستان 97 و در جریان هفدهمین نمایشگاه بین المللی شیراز و مجددا در زمستان 97 و در جریان سومین نمایشگاه خودرو تهران به عموم معرفی شد. خودرو رهام اولین تجربه صنعت خودروسازی کشور در مهندسی و ساخت پلت فرم ملی است. زبان طراحی این خودرو جدید و اختصاصی است و سایپا از آن به عنوان یک خودروی مدرن شهری یاد می کند که احتمالا تا مدتی نباید انتظار افت قیمت خودرو در خصوص آن را داشته باشیم. بر اساس برنامه‌ریزی ‌های انجام‌ شده قرار است خودرو رهام در 6 تیپ مختلف ( base1،standard ،Mid ،base 2 ، Lux، SuperLux) و با دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شود.

خودرو رهام

نامگذاری این خودرو به نام "رهام" با توجه به استایل و مدل سدان آن بوده است. رهام به معنای پرنده آزاد و رها است که به سختی می توان آن را شکار کرد. پلتفرم (SP100) این خودرو با الهام از شاهین ایرانی طراحی شده است. ظاهرا خودرو رهام تلاش دارد خود را جایگزین پژو 206 اس‌دی، رنو تندر پلاس و جیلی جی‌سی 6 اکسلنت کند. خودرو رهام به مدد 4 تریم مختلفی که دارد و به لطف مشخصات مناسب، پتانسیل لازم برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را دارد. خودرو رهام در واقع حاصل تلاش و زحمات مهندسان گروه تحقیقات و توسعه شرکت سایپا و نیز مشاوره شرکای چینی، کره‌ای و فرانسوی سایپا است. این تلاش بعد از 4 سال از آغاز فعالیت متمرکز روی پروژه SP100 در نهایت اوایل تابستان 97 به ثمر رسید و خودروی رهام تولید شد تا سایپا حرف تازه ای در صنعت خودرو سازی زده باشد. رهام یکی از 20 اتومبیل جدید سایپا است که روی پلتفرم جهانی sp100 بنا شده است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی خودرو رهام

· سیستم تهویه مطبوع خودرو در مدل‌های دستی و اتوماتیک

· صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس

· کمربندهای ایمنی با سیستم پیش‌کشنده

· 6 کیسه هوا در مدل‌های لوکس و سوپر لوکس

· ایربگ راننده دو مرحله‌ای

· ایربگ پرده‌ای در مدل‌ های لوکس و سوپر لوکس

· ایربگ جانبی روی صندلی در مدل‌های لوکس و سوپر لوکس

· استفاده از فولادهای استحکام بالا و ایمنی (3 ستاره یورو انکپ)

· آینه‌های جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک در مدل‌های لوکس و سوپر لوکس

· هشدار دهنده نزدیک شدن موانع روی آینه‌ ها در مدل‌های لوکس و سوپر لوکس

· سنسور پارک

· چراغ‌ های جلو با سیستم روشنایی در روز (Daylight)

· سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو

· ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ

· استارت دکمه‌ای

· مالتی مدیای 7 اینچ و 10 اینچ اندروید در مدل‌های لوکس و سوپر لوکس

· سانروف در مدل‌های لوکس و سوپر لوکس

· روف رک (مدل کراس)

· سقف دو رنگ (مدل کراس)

· صندلی چرمی در مدل سوپر لوکس

· تنظیم صندلی برقی در مدل سوپر لوکس

· سیستم کروز کنترل در مدل‌های لوکس و سوپر لوکس

· سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت

· سیستم پایش فشار باد لاستیک

· سیستم کمک کننده به استارت خودرو در سربالایی در مدل کراس

· سیستم ABS در مدل‌های پایه

· سیستم ESC

رهام، نتیجه تلاش برای داخلی سازی

با توجه به تحریم ‌های وقت و بی وقت آمریکا داخلی سازی هرچه بیشتر محصولات تولیدی هدف بسیاری از تولیدکنندگان کشور است. از همین جهت می‌ توان رهام را اولین قدم شرکت سایپا برای دستیابی به این هدف دانست. آنچه مسئولین سایپا درباره خودرو رهام می گویند این است که این خودرو امنیت و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایر خودروهای سدان حال حاضر بازار کشور دارد. رهام توانسته است از پس آزمون‌هایی همچون تست تصادف، کالیبراسیون موتور، کالیبراسیون ایربگ، ارتعاشات عمر و دوام قطعات، فرمان پذیری، قرارگیری تزئینات داخلی، سیستم خنک کاری، وضعیت چراغ‌ها و روشنایی، اندازه‌گیری درزهای بین درب‌ها، انواع تست‌های جاده‌ای، تست‌های کمربند، نفوذ آب و گردوغبار با موفقیت بیرون بیاید. خودرو رهام 3 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی NCAP گرفته است و طبق دسته‌بندی‌های جهانی در سگمنت C قرار می‌ گیرد. با خرید این خودرو، کارت سوخت را نیز دریافت کرده و نیازی به پیگیری کارت خودرو نخواهد بود.

مشخصات فنی خودرو رهام

· تیپ: پایه 1، استاندارد، لوکس، سوپر لوکس

· نوع کلاس خودرو: سدان

· تعداد درهای خودرو: 4

· ظرفیت سرنشین: 5 نفر

· طول خودرو: 4460 میلی‌متر

· عرض خودرو: 1768 میلی‌متر

· ارتفاع: 1501 میلی‌متر

· فاصله بین دو محور عقب و جلو: 2650 میلی‌متر

· وزن خودرو: 1260 کیلوگرم در نسخه‌های پایه و استاندارد، 1320 کیلوگرم در نسخه لوکس، 1330 کیلوگرم در نسخه سوپر لوکس

· ظرفیت صندوق عقب: 420 لیتر

· رینگ: 15 اینچ در نسخه‌های پایه و استاندارد، 16 اینچ در نسخه‌های لوکس و سوپر لوکس

· تایر: 185/65 در نسخه‌های پایه و استاندارد، 205/50 در نسخه‌های لوکس و سوپر لوکس

· نوع موتور: BM16

· حجم موتور: 1650 سی‌سی 16 سوپاپ با تکنولوژی VVT

· حداکثر قدرت: 113 اسب بخار

· حداکثر گشتاور: 154 نیوتن‌متر

· حداکثر سرعت: 190 کیلومتر بر ساعت

· نوع گیربکس: دستی در نسخه‌های پایه و استاندارد، اتوماتیک 6 سرعته در نسخه‌های لوکس و سوپر لوکس

· ظرفیت مخزن سوخت: 47 لیتر

· استاندارد آلایندگی: یورو 5

· سیستم تعلیق جلو: مک فرسون

· سیستم تعلیق عقب: سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب

شمارش معکوس تا عرضه خودرو رهام

مدیر عامل سایپا در گردهمایی تامین کنندگان سایپا رهام در دیماه 98، از آغاز تولید این محصول جدید در سال 1399 خبر داد. به نقل از سلیمانی، مدیر عامل سایپا، قرار است در فاز اول تولید رهام، 12 هزار دستگاه روانه بازار ایران شود. البته این تیراژ تولید در سال 1400 به مرز 70 هزار دستگاه و در سال 1401 نیز به تیراژ 100 هزار دستگاه خواهد رسید. هم اکنون میزان داخلی سازی رهام معادل 92 درصد است. گرچه قرار بود رهام تا اواخر سال 98 وارد بازار شود، اما ظاهرا زمان عرضه آن به سال 99 موکول شده است. قرار است خودرو رهام علاوه ‌بر نسخه سدان، در نسخه سگمنت کراس‌اور و حتی هاچ‌بک نیز تولید شود.

قیمت خودرو رهام

با توجه به اینکه هنوز این خودرو به صورت رسمی و انبوه عرضه نشده است، نمی توان قیمت دقیق آن را مشخص کرد؛ اما با توجه به وضعیت موجود در بازار و با توجه به اتفاقات بازار دلار و تاثیر آن بر نرخ خودرو، انتظار می رود قیمت خودرو رهام چیزی در حدود 90 تا 110 میلیون تومان باشد. باید دید قیمت فاکتورهای مربوط به خودرو از جمله قیمت طرح ترافیک و مانند آن ها، چطور تغییر می کنند و چطور باید انتظار افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل را نیز داشته باشیم.


کلام آخر

ظاهر زیبای خودرو رهام و امکانات و امتیازاتی که این خودرو دارد، می تواند بیشتر از هر خودروی دیگری توجهات را به خود جلب کند و امتیاز خرید بگیرد. آنچه درباره امکانات و ویژگی های خودرو رهام روی کاغذ است و آنچه از تصویر و شکل ظاهری این خودرو مشخص است، بی تردید حس کنجکاوی و حس دوست داشتن و حس خواستن این خودرو را در درون هر کسی می تواند تحریک کند. اینکه خودرو رهام بعد از عرضه چه قدر می تواند رضایت کاربران را جلب کند، در آینده مشخص می شود.