نکات تغذیه ای در کنترل قند مبتلایان به دیابت

دیابت به تنهایی بیماری خطرناکی نیست، اما به مرور زمان عوارض خطرناکی مانند تنگ شدن رگ های قلب، اختلال در قدرت بینایی، مشکلات کلیه و دیر خوب شدن زخم ها را به همراه دارد.

برای جلوگیری از بروز عوارض دیابت و کنترل مناسب قند خون رعایت نکات تغذیه ای در رژیم به همراه دارودرمانی ضروری است و نکات توصیه شده در تمام طول عمر باید مورد توجه باشد و به آنها عمل شود.

نخستین و مهمترین نکته، مصرف مواد غذایی در شش وعده شامل صبحانه، ناهار، شام همراه با دو تا سه میان وعده سبک در بین آن ها است.

مصرف نان های سبوس دار، مصرف جو به صورت نان جو و سوپ جو برای این بیماران مفید است. نان سنگک، نان جو، نان بربری، لپه، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و ماش نیز کمتر قند خون را بالا می برند، بنابراین می توانند در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت جای گیرند.

مبتلایان بهتر است از مصرف میوه همراه با وعده های غذایی اصلی پرهیز کنند و از میوه ها به عنوان میان وعده ها استفاده کنند، همچنین بهتر است میوه ها به صورت خام و در صورت امکان با پوست مصرف شوند. میوه های شیرین مانند هندوانه، خربزه، انگور، کشمش، خرما، انجیر، موز و میوه های خشک شده مانند برگه زردآلو، تنها یک بار در روز مصرف شوند و با هم در یک روز مصرف نشوند.

خوردن میوه بهتر از مصرف آبمیوه است و در صورت مصرف آبمیوه، لازم است صد در صد طبیعی و بدون شکر باشد.

برای نوشیدن چای به جای استفاده از قند و شکر، از شیرین کننده های مصنوعی، توت خشک، کشمش قرمز و خرما به مقدار کم استفاده شود.

در تمام وعده های غذایی از سبزی استفاده شود. مصرف سبزی به صورت خام مانند انواع سبزی خوردن، سالاد، خیار، گوجه، کاهو و کدو و یا به صورت پخته (آب پز) توصیه می شود.

فیبر موجود در بامیه به حفظ قند خون کمک می کند. برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم های هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزیم، یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود.

برخی افراد بامیه را خام مصرف می کنند. اما اگر خواستیم آن را سرخ کنیم، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنیم.

مصرف روزانه لبنیات (شیر، ماست، دوغ) به صورت کم چرب برای مبتلایان به دیابت ضروری است.

این افراد لازم است دست کم دوبار در هفته ماهی مصرف کنند.

شیرین کننده های مصنوعی موجب افزایش قند خون نمی شود و استفاده متعادل از آن ها مجاز است، اما مصرف بیش از حد آنها به دلیل احتمال بروز ناراحتی های گوارشی، نفخ و اسهال توصیه نمی شود.

فعالیت بدنی و ورزش در پایین نگه داشتن قند خون و کنترل وزن موثر است. مبتلایان به دیابت لازم است قبل از شروع ورزش، قند خون را اندازه بگیرند و در صورت امکان، دست کم روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی کنند، اما از انجام ورزش های سنگین و طولانی مدت خودداری کنند.

بیماران لازم است در مورد مدت زمان ورزش با پزشک خود صحبت کنند، اغلب برای افراد مبتلا به دیابت، یک تا سه ساعت پس از صرف غذا، مناسب ترین وقت برای ورزش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *