نقد در نقد (نقدی بر نقد های غیر منصفانه)

معلمای بد اونایی هستن که یک یا چندتا از بچه های ضعیف کلاس رو سوژه ی گیر دادن میکنن. نهاد های دیگه هم‌گاها اینجوری رفتارمیکنن. تا نگرش ها عوض نشه پیشرفتی حاصل نمیشه تا واقعیات محض رو نبینیم به هدف ها نمی رسیم.
رفتار بعضی از افرادی که در منصب های خاص هستن با معلمان باعملکرد ضعیف همینجوری هست دانش آموزی که ضعیفه نیاز به رسیدگی و کمک شما معلم عزیز برای ارتقا داره . نکته مهم : نباید توقع داشت درعرض یکی دوماه به حد بهترین دانش آموز کلاس برسه.
کارمندی که عملکرد خوبی نداره نیاز به رسیدگی مثبت شما همکار مافوق داره ..

پ‌ن۱: من اون دانش آموز ضعیف نیستم. اون دانش آموزی هستم که معلم ازش خوشش نمیاد چون ساکته و شاید حوصله نداره چون حرف هاش شنیده نشده ترجیح میده ساکت بشینه سرجاش تا این سال تحصیلی تموم شه .

پ‌ن۲ : به عنوان معلم از حق خودم می تونم بگذرم اما از حق شاگردهام نه .

۱_دیگه اینکه آموزش و پرورش ژاپن رو با یه کشوری مثل خودش مقایسه کنید نه با ایران
۲_مسلما دغدغه ی مدارس ژاپن برای ساعت ورزش یه توپ فوتبال نیست. حتما هر کلاس یه سطل زباله داره تابچه ها یادبگیرن آشغال جاش توی سطل آشغال هست نه زیر میز.
(برای این مشکل کاردستی ساخت سطل کوچیک جامدادی با قوطی شیرخشک و رب بچه ها ادرست کردن اما از اونجایی که میزهای سه نفر ه و کشوهای خیلی کوچیک جا برای وسایل نداره این کار نتیجه ای نداشت ، مشکل دوم شیفت مخالف هستن ‌که احساس مسئولیت ندارن)
مدیر و معاون ها شرایط رو برای تدریس بهتر معلم فراهم میکنند نه اینکه شجاعت تذکر به اولیا رو برای ورود مکرر به مدرسه نداشته باشن
۳_محیط کارمندان حرفه ای محیط دسته بندی و تیم سازی نیست محیط پچ پچ های چیپ و سخیف در گوشی نیست.

با تمام چالش های خاص معلمی ، معلم هایی که واقعا دغدغه دارن بنظرمن دارن یه جور جهاد میکنن..
برای معلمی باید مسلط به ده زبان و ادبیات و کلمات برگزیده و خاص باشی که اگر بتونی به چاپلوسی و دروغ متوسل نشی جهاد کردی
ادبیات صحبت کردن با مافوق
ادبیات کودکان
ادبیات همکاران
زبان اولیا و سایر مشارکت کنندگان

یک جستجویی در باب نقد انجام دادم

نقد در لغت به معنی ((بهین چیزی بر گزیدن )) ( تاج المصادر زوزنی: ص ۵ ) و نظر کردن در دراهم تا در آن به قول اهل لغت سره را از ناسره باز شناسد . معنی عیب جویی نیز که از لوازم (( به گزینی )) است ظاهرا هم از قدیم در اصل کلمه نقد مستتر بوده است و لذا از دیر باز این کلمه در مورد شناخت محاسن و معایب کلام به کار رفته است ، چنانکه آن لفظی هم که امروز در فرهنگ اروپایی جهت این معنی به کار میرود در اصل به معنی رای زدن و داوری کردن است و شک نیست که رای زدن و داوری کردن درباره ی نیک و بد امور و سره و ناسره ی آنها مستلزم معرفت درست و دقیق آن امور است . (زرین کوب ، ۲۲:۱۳۷۴) 
کپی شده از سایت ویستا

?https://vista.ir/m/a/riv8b/تعریف-نقد-(نقد-چیست-؟)

نقد، به تنهایی، یعنی «تشخیص خوب از بد».(۱)
نقد، انتقاد، منُقد، مُنتقد، ناقد،… هم‌خانواده هستند. از همه این کلمات مشهورتر، نزد شما، کلمه انتقاد است که شاید روزی چندین‌بار هم آن را به‌کار ببرید.
انتقاد هم در حقیقت یعنی «آشکار کردن خوبی‌ها و بدی‌ها»؛ اما در بین ما، معنی «ایرادگیری» و «عیب‌جویی»ِ تنها را پیدا کرده است؛ همان‌طور که بعضی‌ها گمان می‌کنند نقد هم یعنی همین.
در حالی که این‌طور نیست..
https://mandegardaily.com/ادبیات/نقد-یعنی-چه؟/



ارزیابی عملکرد (انگلیسی: Performance measurement) اندازه‌گیری عملکرد یا سنجش عملکرد، فرایندی است که با هدف تعیین درجه کفایت و لیاقت کارکنان از لحاظ انجام وظایف محوله و قبول مسئولیت‌ها در سازمان، انجام می‌گیرد. در این فرایند مدیران ارشد یک سازمان، شرکت، مؤسسه یا نهاد، رفتار کارکنان زیرمجموعه خود را مورد بررسی و مشاهده قرار می‌دهند، تا بتوانند بازخوردهای لازم را درباره نقاط قوت و ضعف رفتار کارکنان، به آنها ارائه نمایند. به بیانی ساده ارزیابی عملکرد به سنجش نسبی عملکرد انسانی در رابطه با نحوه انجام کار مشخص در یک دوره زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار اطلاق می‌گردد. این ارزیابی با هدف تعیین استعداد و ظرفیت‌های بالقوه فرد، به منظور برنامه‌ریزی در جهت به فعلیت درآوردن آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع ویکی پدیا
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/ارزیابی_عملکرد


باتوجه به تجربیات و مطالعات دانشگاهی و غیردانشگاهی
به این نتیجه رسیدم که منتقد باید فردی منطقی و به دور از غرض های شخصی باشه .گاهی افردای ممکنه حتی خودشونم خبرنداشته باشن که چرا از کسی خوششون نمیاد یا به عمد و با آگاهی با عنوان نقد ، عملکرد یک فرد رو خدشه دار کنند.

اولین موضوع اینه که حد و مرز نقد چیه ؟ آیا منتقد میتونه حریم ها رو حفظ کنه و با ادبیاتی مودبانه نظرش رو ببان کنه ؟ دوم اینکه فرد منتقد در کنار نقد تونسته جریان های مثبت یک فرایند یا نقاط قوت کار یک فرد رو ببینه ؟ سوم اینکه نقد باید به عمل و به رفتار باشه نه شخصیت . (سعی میکنم به شاگردام بگم خودتو دوس دارم این کارت رو نه )
چون نیازه به تغییر رو خود فرد باید احساس کنه و تا احساس نکنه نیاز به عوض کردن یک یاچند مورد از رفتارش هست کسی نمیتونی صرفا با تذکر راه به جایی ببره و نتیجه اینکه کدورت پیش میاد. این نظر منه . چهارم که بسیار تجربه ی تلخی هست اینه که منتقد هدفش چی هست اگر هدف بهبود عملکرد شما باشه قاعدتا خوشحال نیست اگر منتقد با لذت از شما یا عمل تون ایراد وارد میکنه اون نقد نیست ، جهت گیری شخصی هست و خدا هر آدمی رو طوری خلق کرده که وقتی با صداقت تمام به قلبت رجوع میکنی تمایز بین احساسات افراد رو متوجه میشی.
پنجم اینکه رفتار مورد نقد آیا یکی از رفتارهای خودت نیست به عبارتی یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به مردم!

نتیجه گیری اینکه افرادی هستند که با ادعاهاشون از مقید بودن به ارزش هایی گوش فلک رو کر کردند و از در آمد حلال و کار برای رضای خدا حرف می زنند ، یکی نیست بگه شما به خاطر حقوقی که می گیری در قبال محیط کاری که هستی مسئولی برای دودستگی و تیم سازی و حفظ منافع شخصی کاری نکنی.

دعای پایانی‌ پست?

خدایا قدرتی به من بده تا با چشم دلم ببینم حقیقت رو و براساس منافع و خوش آمد خودم بادیگران رفتار نکنم. آمین
خدایا کمک کن به سرعت از احساس های ناخوشایند عبور کنیم و یا توانی بده که آن ها را چالش هایی که به صورت موفقیت آمیز حل شون کردیم ، تبدیل کنیم. آمین
(یاد دعایی که بچه ها سرصف میخونن افتادم?)

والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *