مولتی ویتامین ها، فواید، عوارض و تداخل دارویی

مولتی ویتامین می‌تواند به سلامت قلب، چشم، مو و پوست کمک کند، اما مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها باعث بروز علائمی همچون اسهال، یبوست و ریزش مو می‌شود.

قرص مولتی ویتامین
قرص مولتی ویتامین


مولتی ویتامین ها ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف اند که عموما در غذا‌ها و دیگر منابع طبیعی وجود دارند. از مولتی ویتامین‌ها برای درمان کمبود مواد مغذی ناشی از بیماری، بارداری و اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. در این قسمت از مجله دلتا درباره مولتی ویتامین ها، عوارض و فواید آن صحبت می‌کنیم.

چرا باید مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

به گفته کارشناسان، افراد بالغ باید روزانه ۱.۵ تا ۲ فنجان میوه و ۲ تا ۳ فنجان سبزیجات مصرف کنند. اما آمار نشان می‌دهد که ۷۶ تا ۸۷ درصد افراد، به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کنند. اغلب بزرگسالان دچار کمبود کلسیم، منیزیم، ویتامین A، ویتامین C و E هستند.

کمبود این مواد مغذی در بدن می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان را افزایش دهد. از این رو با مصرف مولتی ویتامین می‌توان تا حدی کمبود این مواد مغذی را جبران کرد.

فواید مصرف مولتی ویتامین

افزایش سن و کاهش جذب مواد مغذی در بدن

با افزایش سن، نیاز‌های تغذیه‌ای ما افزایش یافته و در عین حال جذب مواد مغذی برای بدن سخت‌تر می‌شود. مصرف دارو‌های مختلف نیز می‌توانند مواد مغذی بدن را از بین ببرند. مولتی ویتامین می‌تواند تا حدی این کمبود را جبران کند.

سلامت قلب

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مولتی ویتامین‌های با کیفیت ممکن است باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی شوند. ویتامین‌های B۱ ،B۲ ،B۶ ،K۱ ،B۳ و منیزیم همگی در سلامت قلب و عروق نقش دارند.

کاهش ابتلا به سرطان

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم مولتی ویتامین‌ها با کاهش ابتلا به سرطان در ارتباط است.

تقویت ایمنی بدن

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن است. ویتامین D و ویتامین E نیز به بهبود ایمنی بدن و همچنین کاهش علائم آلرژی کمک می‌کنند.

سلامت چشم

ویتامین‌های A ،C ،E، نیاسین و سلنیوم از سلامت چشم محافظت می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند مولتی ویتامین‌هایی که حاوی ترکیبی از این ویتامین‌ها به همراه لوتئین و زآگزانتین اند، می‌توانند احتمال ابتلا به تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند.

سلامت مو و پوست

ویتامین‌های B۳ (نیاسین)، بیوتین و ویتامین C برای سلامت مو‌ها و ویتامین‌های A ،C ،E برای سلامت پوست مفیدند.

عوارض جانبی و موارد احتیاط مصرف مولتی ویتامین ها

  • مصرف بیش از حد ویتامین‌های A ،D ،E یا ویتامین K می‌توانند منجر به عوارض وخیمی شوند. این دارو‌ها را حتما طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید، پیش از استفاده از مولتی ویتامین‌ها با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از مولتی ویتامین‌ها حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است. مصرف بیش از حد این مواد می‌تواند منجر به بروز عوارضی همچون لکه شدن دندان، افزایش ادرار، خونریزی معده، ضربان قلب نامنظم، گیجی و ضعف عضلانی شود.
  • از مصرف همزمان چند مولتی ویتامین با هم اجتناب کنید، مگر آنکه پزشک تجویز کرده باشد.
  • اگر مولتی ویتامین حاوی پتاسیم است، از مصرف منظم جایگزین‌های نمک در رژیم غذایی خودداری کنید.
  • مولتی ویتامین‌ها را با شیر و دیگر محصولات لبنی، مکمل‌های کلسیم یا آنتی اسید‌های حاوی کلسیم مصرف نکنید. کلسیم، جذب مواد مولتی ویتامین را سخت‌تر می‌کند.
  • در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک همچون کهیر، مشکل تنفس و تورم صورت، لب، زبان یا گلو، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر سابقه سرطان دارید یا هم اکنون تحت درمان هستید، پیش از مصرف هر گونه مولتی ویتامین با پزشک خود مشورت کنید. این مکمل‌ها می‌توانند بر روند درمان تأثیر گذارند.
  • مصرف بیش از حد ویتامین C (بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم) می‌تواند باعث حالت تهوع، اسهال، سوزش و ورم معده، خستگی، گرگرفتگی، سردرد و بی‌خوابی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *