توصیه‌ای برای آرامش در محل کار

در زندگی ما همه چیز به کارکرد مغزمان بستگی دارد. مغز هم برای یک کارکرد فوق‌العاده نیاز به آرامش دارد. اگرچه روش‌های مختلفی برای رسیدن به آرامش وجود دارد، اما هر راه حلی برای محل کار مناسب نیست. در اداره یا شرکت نمی‌توانیم یوگا یا مراقبه انجام دهیم، یا حتی گاهی وقت‌ها نمی‌شود به موسیقی مورد علاقه‌مان گوش دهیم، و یا برویم و آزادانه در دل طبیعت قدم بزنیم.



آرامش با دمنوش: سریع و ساده

خوشبختانه، یک راه حل فوق‌العاده برای رهایی از تنش‌ها و فشارهای شغلی وجود دارد. نوشیدن یک دمنوش خوشمزه به شما کمک می‌کند آرامشتان را در طول روز حفط کنید. و بهتر از آن، آسوده و سرحال به انجام فعالیت‌هایتان بپردازید. وقتی صحبت از ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت ذهنی می‌شود، تقریبا همه ما به غذاهایی که می‌خوریم فکر می‌کنیم. اما نکته مهمی که اکثر اوقات فراموش می‌کنیم این است که مایعاتی‌ که در طول روز می‌نوشیم هم نقش پررنگی در سلامت ذهن و آرامش ما دارند.

دمنوش‌ها واقعا نوشیدنی‌های جادویی هستند. نه تنها سالم و پرفایده‌اند، در طعم‌های مختلف و برای نیازهای متفاوتی هم پیدا می‌شوند. برای درست کردن دمنوش به وسایل زیاد و پیچیده‌ای نیاز ندارید، ویک نوشیدنی کاملا مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

چرا دمنوش بنوشیم؟

شاید بپرسید مگر اشکال قهوه و چای چیست که باید به سراغ دمنوش برویم؟ با اینکه این دو نوشیدنی‌های فوق‌العاده‌ای هستند، اما مصرف بیش از حد چای و قهوه به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شوند. همانطور که می‌دانید، حس سرزندگی که از نوشیدن قهوه می‌گیریم به‌خاطر وجود کافئین است. اما آن روی سکه اینجاست که کافئین زیاد برابر است با حس اضطراب، بی‌خوابی، و افزایش فشار خون و ضربان قلب. نوشیدن زیاد چای هم مشکلاتی برای قلب و معده‌تان ایجاد می‌کند و مانع از جذب آهن می‌شود. چندین بار نوشیدن چای و قهوه در روز شما را عصبی و خلق ‌و خویتان را آشفته می‌کند. زرد شدن رنگ دندان‌ها هم که بماند!

  • به‌جای چند فنجان قهوه و چای، بهتر است این دمنوش‌های بی‌نظیر و متنوع را امتحان کنید:

بابونه

محال است بحث نوشیدنی‌های آرامش بخش در میان باشد و حرفی از بابونه زده نشود. این نوشیدنی همه چیز دارد! آرام بخش است، روحیه شما را بالا می‌برد، و نگرانی‌ها را از ذهنتان پاک می‌کند.

در روزهای زمستانی که هوا سرد و آلوده‌تر از حد معمول است، بابونه منجی شما می‌شود. برای التهاب گلو، بی‌خوابی و تب یک درمان‌گر عالی است. هم خواص ضد سرطان دارد و هم پوست و موی شما را شاداب و باطراوت نگه می‌دارد.

راستی، فراموش نکنید که بابونه آنقدر آرامش بخش است که ممکن است کمی باعث خواب‌آلودگی شود! پس بهتر است بیشتر از یک فنجان در روز از این دمنوش ننوشید.

چای ترش

چای ترش یا Hibiscus از گیاهان خوش‌نامی است که سابقه‌اش در درمان به هزاران سال قبل بر می‌گردد. از آنجایی که فشار خون را تنظیم می‌کند، چای ترش باعث تزریق حس آرامش به بدن می‌شود. به‌علاوه، خواص ضد افسردگی چای ترش هم در مطالعات مختلفی ثابت شده‌اند. اگر به یخ‌چای (آیس تی) علاقه دارید، چای ترش سرد هم بسیار خوشمزه است. خصوصا در روزهای گرم تابستان سطح انرژیتان با نوشیدن این دمنوش چندین پله بالا می‌رود.

چای ترش سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان است. همچنین، از دیگر ویژگی‌های این دمنوش می‌توان به خواص ضد سرطان و امراض عصبی که دارد اشاره کرد.


زنجبیل

دمنوش زنجبیل دشمن شماره یک استرس است. آنقدر انرژی دارد که به گردش خون سرعت می‌دهد و به عملکرد صحیح متابولیسم کمک می‌کند. این نوشیدنی که طعم تند و جذابی هم دارد، آماس و التهاب را از بین می‌برد و درد ماهیچه‌ها را آرام می‌کند. چند قطره لیمو در دمنوش زنجبیل خود بچکانید تا تسکین‌دهندگی دمنوشتان را دوچندان کنید.

گل پنیرک

پنیرک یک گل زیبا و دوست داشتنی است با خواص فراوان. برگ‌ها و گل این گیاه هم استفاده دارویی دارند و هم برای تهیه دمنوش استفاده می‌شوند. می‌توان گفت پنیرک یک مسکن طبیعی است که نه تنها باعث آرام شدن درد و التهاب می‌شود، بلکه به طور کلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم نوشیده می‌شود. پنیرک هم مثل بابونه به شما کمک می‌کند از تنش‌ها و فشارهای روزانه رها شوید و ذهنی آرام داشته باشید، و در نهایت بعد از یک روز شلوغ خواب آسوده‌ای نیز داشته باشید.

دمنوش چای سبز و یاسمین

حتی عطر دل‌انگیز این نوشیدنی هم قدرت آن را دارد که آرامش فوق‌العاده‌ای به شما بدهد. این دمنوش که بر پایه چای سبز است موتور محرک فعالیت‌های شما می‌شود. این دمنوش دارای کافئین است و هرچقدر بیشتر در آب داغ بماند، کافئین بیشتری آزاد می‌کند. پس می‌توانید هر میزان کافئین که روزانه نیاز دارید را از این نوشیدنی خوش طعم و بو دریافت کنید. چای سبز و یاسمین حس هوشیاری را افزایش می‌دهند و البته به عملکرد موثر مغز هم کمک می‌کنند. علاوه بر این‌ها، خوردن این دمنوش باعث تقویت حافظه کوتاه مدت هم می‌شود.

چای اولانگ

اولانگ منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی اکسیدان است. این ماده بی‌نظیر به تصفیه کننده‌ بدن معروف‌ است. چون بدن را از شر سم‌ها و مواد مضر خلاص می‌کند. درکنار دیگر مواد مغذی اولانگ، این آنتی اکسیدان‌ها اضطراب را به طرز چشمگیری کاش می‌دهند. راستی اولانگ دوست مهربانی برای قلب و مغزمان نیز هست. نه تنها کلسترول را در سطح پایینی نگه می‌دارد و فشار خون را تنظیم می‌کند، بلکه بازدهی مغز را هم بالا می‌برد. همچنین ثابت شده است که برای پیشگیری از آلزایمر، اولانگ شدیدا موثر است. در حقیقت، اولانگ آرامش و سلامتی را همزمان به ما هدیه می‌دهد.

چای ماچا

دنیایی از مواد مغذی را می‌توان در ماچا پیدا کرد. از منیزیم و سلنیوم گرفته، تا روی و ویتامین سی. به همین دلیل، ماچا دمنوش بسیار محبوبی شده و در منوی هر کافه‌ و قفسه‌های هر فروشگاهی یافت می‌شود. نوشیدن ماچا ذهن شما را آزاد و بدنتان را آرام می‌کند. آنتی اکسیدان چای ماچا 137 برابر چای سبز است! همانطور که اشاره شد، آنتی اکسیدان یک سم‌زادی بی‌نظیر است که متابولیسم را بهبود بخشیده و قند و کلسترول خون را تنظیم می‌کند. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، دمنوش ماچا یعنی آرامش، انرژی، سم‌زدایی و کالری سوزی.

نعنافلفلی

حتما با نعنافلفلی و خواص خارق‌العاده‌ای که برای تنظیم گوارش و دردهای معده دارد آشنا هستید. اما شگفتی‎های این گیاه به این موارد محدود نمی‌شوند. نعنافلفلی درمانی عالی برای میگرن و انواع سردرد است؛ انرژی‌بخش است و ضد باکتری. درحالی‌که آلرژی‌های فصلی ممکن است فعالیت‌های روزانه ما را دچار اختلال کنند، نعنافلفلی به کمک ما می‌شتابد و با اسید رزمارینیکی که دارد علائم آلرژی را از بین می‌برد. این گیاه دارای روغن‌های ضروری از قبیل منتول و لیمونن می‌باشد. لیمونن ضداسترس و آرام بخش است. منتول هم برای بهبود تنفس، تسکین سردرد، و کاهش التهاب بسیار مفید است.

سنبل‌الطیب

سنبل‌الطیب یکی از موثرترین آرام‌بخش‌های گیاهی است. به همین خاطر، همواره از این گیاه برای درمان اضطراب و اختلال خواب استفاده می‌شده است. برای خلاص شدن از شر تنش‌های عصبی، سردرد و استرس به سراغ سنبل‌الطیب بروید. فواید سنبل‌الطیب هم در طب سنتی هم در پزشکی مدرن ثابت شده‌اند. در سنبل‌الطیب ماده‌ای به نام اسید والرنیک وجود دارد که با حس ترس، نگرانی و اضطراب مبارزه می‌کند و باعث بهبود کارآیی سیستم عصبی می‌شود.

چای سبز (با دارچین)

چای سبز رفیق شفیقی برای مغز و حافظه ماست. با بهبود کارآیی سیستم شناختی، چای سبز باعث می‌شود فعالیت‌های روزانه‌مان را بهتر و موثرتر انجام دهیم. برای آن دسته از مشاغلی که دائما باید پشت میز نشست هم چای سبز و دارچین نوشیدنی محبوبی است. چون نه تنها آرام‌بخش و دل‌آسا است، بلکه به چربی‌سوزی هم سرعت می‌بخشد.

فرنجمشک

علی‌رغم خواص مفیدی که دارد، متاسفانه فرنجمشک به اندازه بابونه و دیگر انواع چای شناخته شده نیست. البته کسانی که شروع به مصرف این دمنوش کرده‌اند از تاثیر شگفت‌انگیزی که روی جسم و ذهنشان گذاشته غافل‌گیر شده‌اند. از درمان عفونت‌های دهان گرفته تا درد مفاصل پا، لیست فواید این دمنوش بسیار بلند است. افراد شاغل معمولا برای حس آرامش، رفع تنش‌های عصبی و کاهش سردرد این دمنوش را مصرف می‌کنند. نوشیدن یک فنجان فرنجمشک همچنین به شما کمک می‌کند شب‌ها خواب راحتی داشته باشید.

این مقاله به روز خواهد شد، شما از طریق همین پست می‌توانید به لیست به‌روز‌رسانی شده آن دسترسی داشته باشید؛ بنابراین توصیه می‌کنم این پست را نشانه‌گذاری (Bookmark) کنید:

دو توصیه به دردبخور

1) وقتی دمنوشتان را نوش جان می‌کنید به هیچ چیز فکر نکنید. برای یک یا دو دقیقه هم که شده تمام حواستان را روی دمنوش متمرکز کنید: روی طعم و انرژی که به شما هدیه می‌دهد و حس و حالی که از شما عوض می‌کند.

همین چند لحظه‌ای که صرف نوشیدن می‌کنید آرامش فوق‌العاده‌ای را برایتان به ارمغان می‌آورد. ویژگی‌های بی‌نظیر دمنوش‌ها دست به دست هم می‌دهند تا بازدهی فعالیت‌های شما افزایش یابد. امتحان کنید و ببینید چطور نوشیدن یک دمنوش ساده می‌تواند حس آرامش، تاثیرگذاری، و رضایت شخصی شما را ارتقا دهد.

2) به‌علاوه، حواستان به تداخل‌های دارویی نیز باشد. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. مطمئن شوید داروی شیمیایی که تجویز شده اثر دمنوش یا گیاهی که مصرف می‌کنید را مختل نمی‌کند.

سخن آخر

دنیای این روزهای ما دنیای شلوغ و پرهیاهویی شده است. حجم اطلاعاتی که در محل کار و حتی در خانه دریافت می‌کنیم بسیار زیاد و وقت آزاد ما بسیار کم شده است. این اتفاق ناخوشایندی است که آرامش و آسودگی خاطر را از ما سلب می‌کند. دمنوش‌ها پناهگاه خوبی برای حفاظت ذهن و جان ما از این آشفتگی‌ها هستند. از این نوشیدنی‌های جادویی غافل نشوید و روی خاصیت‌های دارویی و تسکین‌دهنده‌شان حساب کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر در حوزه مهارت‌های نرم، مجله آنلاین راهرو را دنبال کنید.

تولید محتوا برای راهرو توسط نویسندگان نویسش انجام می‌شود.