بازرسی تاور کرین

۱- بازرسی تاور کرین  پیش از شروع کار توسط راننده جرثقیل تاور کرین

در این بازرسی تاور کرین که به شکل روزانه و قبل از شروع شیفت کاری توسط اپراتور تاور کرین انجام می شود.

موارد زیر به صورت چشمی در بازرسی تاور کرین بازدید می شوند:

. کلیه موارد ارائه شده در دفترچه ی راهنمای عملیاتی دستگاه جرثقیل برجی

. کنترل های عملیاتی و اضطراری تاور کرین

. ترمزها

. قفل ، کلید و نشانگرهای ایمنی تاور کرین

. بازرسی چشمی از ساختار دستگاه تاور کرین

بازرسی تاور کرین جهت قرار گیری صحیح سیم بکسل درون درام و قرقره ها در تاور کرین

بازرسی تاور کرین با هدف تشخیص آسیب دیدگی سیم بکسل ها


۲- بازرسی تاور کرین به صورت مداوم

این برنامه بازرسی تاورکرین توسط فرد با صلاحیت به صورت بازدید چشمی و طبق موارد ذیل انجام می گیرد:

. هماهنگی عملکرد و کنترل سرعت اجزا تاورکرین

بازرسی تاورکرین جهت کنترل های عملیاتی و اضطراری،تجهیزات، نشانگرها و قفل های ایمنی دستگاه جرثقیل برجی

. روغن کاری قسمت های متحرک، بازرسی تاور رین از اجزا فیلتر روغن و سطح مایع دستگاه تاور کرین


۳- بازرسی تاورکرین به صورت ۱۰ ساله

این بازرسی جرثقیل های برجی  با اهداف کلی زیر انجام می شود:

بازرسی جرثقیل جهت وضعیت عملکرد بخش های ساختاری، مکانیکی، الکتریکی و هیدرولیک جرثقیل برجی

. استفاده از آزمون های غیر مخرب (NDT)

. سیستم های ترمز جرثقیل تاور کرین

بازرسی تاورکرین جهت سیستم های کنترلی، ایمنی و اضطراری

. مناسب بودن دستورالعمل های ایمنی و اجرایی مطابق شرایط کار

موارد ذیل در این نوع بازرسی تاورکرین مورد بررسی قرار می گیرند:

  1. رینگ گردان
  2. موتور ، پمپ و شیارهای هیدرولیک

۳.درام بالابر

  1. سیستم ترمز
  2. قرقره های سیم بکسل
  3. سیلندر هیدرولیکی بالابر بوم
  4. گیربکس
  5. بوم
  6. چارچوب A شکل
  7. پین اجزای متحرک (پین پاشنه ی بوم)
  8. سیم بکسل (طناب فلزی)
  9. سیستم های الکتریکی
  10. موتورهای الکتریکی

. باز کردن اجزای موتورهای الکتریکی دستگاه تاور کرین

بازرسی تاور کرین از جاربک ها و بلبرینگ ها، کلید ها و سیم کشی موتور از لحاظ وجود آسیب و فرسودگی

بازرسی تاور کرین از پین ها و شیار خار شفت ها از لحاظ فرسودگی و ترک خوردگی

  1. بازرسی تاور کرین از قسمت های متحرک قلاب

بازرسی جرثقیل های برجی از چرخ های قسمت متحرک قلاب

بازرسی تاور کرین و جایگزینی چرخ های قلاب در صورت نیاز

آزمون غیر مخرب برای شناسایی ترک خوردگی

  1. بازرسی مجموعه ی قلاب تاور کرین

بازرسی تاور کرین از مجموعه ی قلاب از نظر ابعاد و تضمین مطابقت با مشخصات سازنده.

آزمون غیر مخرب برای تشخیص ترک خوردگی قلاب


طراحی ایمن تاور کرین ها

هنگام طراحی این گونه جرثقیل ها موارد ذیل حائز اهمیت است:

  • پایداری تاور کرین
  • واژگونی جرثقیل برجی (نیروهای حاصل از باد و بار معلق)
  • طراحی مناسب و ایمن زیر بنا و پایه ستون تاور کرین
  • اندازه و طرح ستون جرثقیل های برجی بستگی به عواملی مانند ارتفاع برج، سرعت باد، نوع و طول بوم ، نوع زیر زمین، ظرفیت تحمل آن و ظرفیت دارد.
  • نحوه ی طراحی و تعداد قطعات ساختاری و موقعیت نصب آن ها در جرثقیل برجی

خطرات عمده هنگام کار با تاور کرین ها
۱- نقص ساختاری: نقص در هر یک از اجزای جرثقیل مانند بوم ، سیم بکسل و .  .  .
واژگونی تاور کرین ها می تواند نتیجه ی نقص در اجزای ساختاری بوده باشد که به طور مناسب قسمت های مختلف در کنار یکدیگر قرار داده نشده باشند یا به دلیل اضافه بار یا خستگی و خوردگی فلز اتفاق بیفتد.
۲- واژگونی جرثقیل: واژگونی این نوع جرثقیل ها می تواند به علت عدم پایداری آن هنگام اضافه بار اتفاق بیفتد.
عوامل موثر در واژگونی جرثقیل برجی عبارتند از :
. عدم استفاده صحیح از وزنه های تعادلی در جرثقیل تاور کرین (وزنه های خیلی سبک و خیلی سنگین هر دو خطرناکند)
. بستن نادرست پیچ و مهره های اتصال دهنده
. عدم نصب صحیح تیرهای اتصالی جرثقیل تاور کرین
. طراحی ضعیف ستون جرثقیل تاور کرین
۳- 
برخورد و تماس جرثقیل با سایر تاسیسات مجاور ( جرثقیل های دیگر ، خطوط برق، ساختمان ها و …)
۴- سقوط اشیاء (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل برجی)
۵- سقوط افراد از ارتفاع (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل برجی)
۶- گاه نقص در روش بستن و بلند کردن بار یا کنترل ضعیف بار معلق توسط راننده باعث برخورد بار به ستون جرثقیل یا سقوط بار بر روی زمین و سازه های زیر آن می شود.
موارد ایمنی هنگام برپایی (ERECTION) و برچیدن (DISMANTLE)  تاور کرین ها
. پایداری دستگاه جرثقیل تاور کرین در نظر گرفته شود.
. تاثیرات منفی روی سایر تاسیسات مجاور لحاظ شود.
. استفاده از ابزار دستی ،ماشین ابزار و تجهیزات ویژه و مناسب این عملیات مهم است.
. اجزای در حال نصب در جرثقیل تاور کرین به خوبی مهار شده و کنترل شوند.
. شرایط محیطی مانند رطوبت و باد شدید در نظر گرفته شود.
. رویه های نصب تجهیزات برقی دستگاه رعایت شود.
. از افراد ماهر و مجاز برای برپایی و برچیدن استفاده شود.
. ترتیب در عملیات برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین لحاظ شود.
. به یاد داشته باشید تا زمانی که یک قطعه را محکم سر جای خویش نبسته اید هرگز آن را رها نکنید.
. استفاده از پیچ و مهره های سالم و استاندارد در جرثقیل تاور کرین.
. برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین بهتر است در خارج از زمان کاری انجام شود تا افراد کمتری در معرض خطر باشند.
. از تردد نفرات در پشت، زیر و اطراف جرثقیل و وزنه های تعادلی هنگام بالا بردن قالب نصاب، جلوگیری شود.
. هرگونه عملیات چرخشی هنگام بالابردن قالب نصاب ممنوع است.
. حداکثر سرعت باد مجاز هنگام عملیات بالابردن قالب نصاب ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.
. برای جلوگیری از سقوط نفرات ، تمام پرتگاه ها و لبه ها توسط نرده ها و توری فلزی حفاظ گذاری شوند.
. هنگام برپایی و برچیدن جرثقیل تاور کرین، مراقب خطوط برق هوایی باشید.
. تمام نفرات هنگام کار باید از وسایل حفاظت فردی مخصوصا کمربند ایمنی استفاده کنند.
. هنگام عملیات برپایی یا برچیدن جرثقیل تاور کرین حداقل به فاصله ۲۰ متر از ستون جرثقیل به عنوان منطقه ی خطرناک توسط نوار خطر و موانع ایمنی مشخص شود.
. تمام سطوح راهروها و راه پله ها در جرثقیل تاور کرین باید از مواد غیر لغزنده مانند ، صفحات فلزی آجدار پوشیده شود.

منبع : https://kiatowercrane.com/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d9%88%d8%b1-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%86/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *