بازاریابی همان مارکتینگ است؟


شما هم حتما آگهی های زیادی در مورد استخدام بازاریاب در شاخه های مختلف کسب وکار دیده اید...خیلی از این مشاغل و استخدامی ها به ویزیتور و فروشنده های حضوری و فروشندگان سیار نیاز دارند.
این آگهی های استخدام توسط مدیران و صاحبان کسب و کار نوشته می شوند و متاسفانه هنوز درک درستی از کلمه بازاریاب ندارند.
در این نوشته سعی دارم در مورد بازاریابی و مارکتینگ چند موضوع را توضیح بدم که به نظر من این کلمات هستند که موجب این نوع اشتباهات در کسب و کارهای ما می شوند.

بازاریاب

کلمه بازاریاب از ترکیب کلمه بازار+یاب به معنی کسی که بازار را پیدا می کند، اما آیا یک بازاریاب فقط وظیفه پیدا کردن بازار را دارد؟
بر اساس تعاریف مختلف مارکتینگ ، یکی از بخش های مهارت بازار، بازاریابی است.
اقداماتی از قبیل ، تحلیل بازار، بازار سازی، بازارشناسی،بازارگردانی، بازاریابی، بازارگردانی و... در زیر شاخه مهارت های مارکتینگ قرار دارند، که در یک کلمه بازاریاب خلاصه نمی شوند.

ویزیتور

ویزیتور به معنی ملاقات کننده است، که در بازار کسب و کار ما فروشندگان مستقیم و سیار هستند. یک ویزیتور بسته به نوع فعالیت کسب و کار، می تواند سفارش گیرنده، معرف، تحویل دهنده ، مسئول پیگیری و ...با تمام این موارد باشد.

بهترین جایگزین کدام است؟

کلماتی مانند سفالگر، آهنگر، بازیگر و... همکی به معنی کسی است که در یک مهارت تخصص دارد. آهنگر به معنی کسی که با آهن می تواند هر کاری انجام دهد.
آهن + گر: متخصص کار با آهن
سفال + گر: متخصص کار با سفال
پس به نظر من بهترین انتخاب به جای بازاریاب برای متخصص بازار، بازارگر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *