اهمالکاری و استراتژی‌های مقابله با آن

اهمالکاری" یک درد مشترک است.

آیا شما هم اهمالکار هستید و بدون دلیل خاصی کارهای روزانه‌تان را به تعویق می‌اندازید؟
آیا شما هم به طرز وحشتناکی سرتان شلوغ است اما فرصت انجام کارهای مهم را ندارید؟
اگر پاسخ‌تان به این دو پرسش مثبت است ، شما درگیر اختلال اهمالکاری هستی. عادت بدی که اغلب افراد( حدود 95% مردم دنیا با این درد، دست و پنجه نرم می‌کنند!) از این موضوع رنج می‌برند.
از عواقب بد اهمالکاری همین که مانع رشد و پیشرفت می‌شود می‌توان فهمید ترک این عادت چقدر ارزشمند و حیاتی است. در حقیقت، اهمالکاری قاتل خاموش رویاها و آرزوهاست است.
اهمالکارها به ندرت کارهای بزرگ و مهم زندگی و کسب‌وکارشان را در موعد مقرر به اتمام می‌رسانند. آنها دچار تاخیرات زیادی می‌شوند. و البته بیشتر درگیر روزمرگی و انجام کارهای عادی و کم ارزش هستند. به عبارتی این افراد، متخصص نوشتن لیست کارها اما اتمام کارهای کم اهمیت هستند.

اهمالکاری دردی مشترک بین 95% مردم جهان
اهمالکاری دردی مشترک بین 95% مردم جهان



با توجه به موارد اشاره شده به نظر می‌آید باید مقابله با این مشکل بزرگ را در اولویت کارهای خود قرار بدهیم.
برای غلبه بر این مشکل راهکارهای زیر را در دستور کا قرار دهید:

1. برنامه‌ریزی کنید
یکی از دلایل اصلی اهمالکاری، نداشتن برنامه روزانه است. این افراد روز خود را شروع می‌کنند و هر کاری را که سر راهشان باشد ، الهی به امید تو انجام می‌دهند. بدین معنی که به جای کنش‌گر بودن، واکنش نشان می‌دهند. هیچ اولویت‌بندی برای ترتیب و زمان انجام کارهای مشخص ندارند. در نتیجه به جای انجام کارهای مهم، مشغول انجام کارهای فوری می‌شوند که می‌تواند بحران زا شوند. با پرسیدن عبارت " آیا من واقعا باید این کارها را انجام بدهم" کارهای روزانه خود را بشناسید و برای انجام آنها برنامه‌ریزی و زمانبندی در نظر بگیرید.

2. کارهایتان را بر اساس اهمیت، اولویت‌بندی کنید
بدون شک زمانی که اولویت انجام کارهای خود را آگاهانه ثبت کنیم، حداقل می‌دانیم کدام کارها از اهمیت بیشتری برخوردارند. با این نگرش شاید در روزهای اول یک دو کار مهم را به تعویق بیندازیم اما به مرور زمان متوجه می‌شویم امکان انجام کارها بر اساس اهمیت آنها به نفع ما بوده و از آن جا به بعد در رعایت ترتیب انجام کارها بر اساس اولویت مصمم‌تر از قبل خواهیم بود. اولویت‌بندی کارها از تکنیک‌های مدیریت زمان است.

3. روز خود را عاقلانه شروع کنید
خیلی از مشاوران می‌گویند کار خود را با مهم‌ترین کار روزتان آغاز کنید. اما تجربه به من نشان داده که کارهای مهم را باید در زمان‌های پر انرژی انجام داد. چون انتظار حداکثر نتیجه لازم را داریم ، صرفا انجام کارهای مهم در زمان‌های پر انرژی این مهم را محقق می‌کند. اگرچه این خوش‌شانسی بزرگی است که ابتدای روز سرشار از انرژی باشید و کار مهم‌تان را نیز انجام بدهید.
البته روزتان را هرگز با چک کردن ایمیل و شبکه‌های اجتماعی استارت نزنید. حتما روز خود را با انجام یک کار شروع کنید. این به ذهن شما ثابت می‌کند که امروز باید کارکنم تا نتایج لازم را کسب کنم.

4. حواس‌پرتی‌ها را از خود دور کنید
عوامل حواس‌پرتی بهترین دوستان به تعویق انداختن کارها هستند. زمانی که قصد انجام کارهای مهم را دارید، تمامی عواملی که موجب متوقف شدن و حواس‌پرتی می‌شوند را از خود دور کنید. در بسیاری از مواقع ، همکاران در شرکت عامل اصلی حواس‌پرتی هستند. صدای زنگ تلفن،وبگردی، شبکه‌های اجتماعی و صدای نوتیفیکیشن‌ها نیز از عوامل جدی حواس‌پرتی‌اند.
بهتر است کارهای مهم را در فضایی آرام و به دور از دوستان و همکاران و یا در یک اتاق در بسته که کسی وارد آنجا نشود انجام بدهید. و از منشی خود بخواهید هیچ تماس تلفنی را برقرار نکند.
پیشنهاد می‌کنم در چنین مواقعی موبایل‌تان را خاموش و یا روی حالت پرواز قرار دهید. البته یک کار بهتری هم وجود دارد . موبایلتان را خاموش کنید و در داشبورد ماشین یا کشوی میزتان دور از دسترس خود قرار بدهید.
پس از اتمام کار به خودتان پاداش بدهید و برای مدت کوتاهی حدود 15 تا 20 دقیقه شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌تان را چک کنید.

5. ما انسانیم و انسان‌ها نقص دارند
یکی از شایع‌ترین دلایل اهمالکاری، کمال‌گرایی است. بیشتر اوقات از ترس نواقص و اشتباهات ، از انجام کارهای مهم منصرف می‌شویم تا خدایی نکرده مورد قضاوت و تمسخر دیگران قرار نگیریم!
یادمان باشد ما انسان‌ها کامل به دنیا نیامده‌ایم. بلکه قرار است با کنار زدن ترس‌هایمان کارها را هرچند با عیب و ایراد و نقص انجام بدهیم تا در مسیر رشد و کمال قرار بگیریم. این تمرینی برای بزرگ شدن است. تمرین و سماجت کودکان برای راه رفتن را ببینید. هرگز از اشتباه و زمین خوردن نمی‌هراسند و به کار خود ادامه می‌دهند.
با این تفکر هرگز کارهایتان را به دلیل ترس از قضاوت دیران به تاخیر نمی‌اندازید. ما انسانیم و هر از چندگاهی مرتکب اشتباهات می‌شویم. خودتان را سرزنش نکنید و نقص‌ها را بپذیرید.
نکته مهم و اساسی این است که کمال نه ممکن و نه لازم. صرفا از تلاشی که برای بهتر شدن خود در زندگی به کار بسته‌اید، نهایت لذت را ببرید.

با به کارگیری این 5 استراتژی دیگر دلیل و بهانه‌ای برای اهمالکاری وجود ندارد. و در پایان امیدوارم با این رویکرد، کمتر دچار آن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *