الگوریتم پاندا چیست و چطور از آن رتبه بگیریم؟

الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا

با سلام به شما بازدید کننده گرامی، در این مطلب می خواهیم در مورد انواع الگوریتم های گوگل صحبت کنیم، البته برای هر کدام از این الگوریتم ها بصورت جداگانه توضیحاتی خواهیم داد.

الگوریتم های گوگل تعین کننده سرنوشت هر کسب و کاری در رتبه های گوگل هستند، الگوریتم های گوگل مانند مامورین مخفی هستند که وظیفه دارند افرادی را که تخلف می کنند را شناسایی کرده و یا تجربه کاربری را بهبود بدهند.

ما در الگوریتم ها یک تعداد الگوریتم داریم که سیاه و سفید هستند، و تعدادی الگوریتم هم هستند که رنگی هستند، سیاه و سفید ها مثل الگوریتم های گورخر، پنگوئن و پاندا، جدا کننده هستند، جدا کننده سیاه ها از سفیدها، آنهایی که رنگی هستند جدا کننده نیستند.

نسخه در الگوریتم ها:

الگوریتم ها وقتی که راه اندازی شدند نسخه نداشتند و اسم الگوریتم ها از روی تحقیقاتی که سئو کارها در دنیا انجام می دهند برداشته شده است و و رژنی هم براشون در نظر گرفته نشده مثلا گفتند این الگوریتم آمده که از کپی مطالب جلوگیری می کند که اسم آن پاندا است.

وقتی که می خواستند آپدیت کنند الگوریتم را یکسری اتفاقات بدی افتاد و گوگل یک اشتباه بزرگ کرد و آپیدیتی روی الگوریتم خودش انجام داد که جلوی خریدن بک لینک را گرفت، این اتفاق باعث شد که مثلا شرکت تولید سی پی یوی اینتل روی خود کلمه خودش رتبه اش را از دست بدهد.

دلیل این افت رتبه بخاطر حجم بالای بک لینک هایی که داشتند بود، بنابراین از اون تاریخ به بعد دیگر آپدیت الگوریتم ها در گوگل بصورت منطقه به منطقه انجام شدند، مثلا در آمریکا در یک ایالت اول آپدیت را انجام می دادند و بعد ایالت بعدی و بعد کشورهای دیگر را هم آپدیت می کنند.

البته جدیدا این آپدیت منطقه ای را گوگل دارد از گرونه خارج می کند و چند وقت قبل یک الگوریتم به اسم فلوریدای ۲ را انجام داد که در سراسر جهان به یکباره آپدیت انجام شد و خیلی از وب سایت ها با افت شدید رتبه روبرو شدند.

در کل باید این نکته را بدانیم که الگوریتم های جدا کننده می توانند کلمات کلیدی ما را پنالتی (جریمه گوگل) کنند.

الگوریتم پاندا:

اولین الگوریتم پاندا است که در سال ۲۰۱۱ کار خودش را شروع کرده و در سال ۱۳۹۱ به زبان فارسی رسید، پاندا خیلی بر روی کپی رایت حساس است و متن های کپی را تشخیص می دهد، چطور تشخیص می دهد؟ از چگالی کلمات کلیدی و حجم محتوا تشخیص می دهد.

پاندا و کپی رایتینگ
پاندا و کپی رایتینگ

گوگل سرچ یک کش جداگانه دارد که از همه سرچ ها یک نسخه متنی را ذخیره می کند که طبق آن آنالیز انجام می دهد و گوگل میانگین فعالیت در تمام حوزه ها را بدست می آورد، مثلا اگر شما بخواهید در حوزه طراحی سایت کار کنید در ۳۰ لینک اول گوگل تمام سایت هایی که وجود دارند بالای ۵۰۰ ریفرینگ دامین دارند که در یک بازه زمانی بین یکسال تا ۱۰ سال گذاشته شده اند.

پس شما در این حوزه می توانید تا ۵۰۰ تا ریفرینگ دامین بالا بروید به شیوه ای خاص و پنالتی نشوید ولی اگر اینکار را در یک حوزه دیگری انجام بدهید مثل مثلا خرید و فروش لباس عینا همان رفتار شما را پنالتی خواهد کرد.

پس نمی شود گفت که یک فرمول ثابت برای سئو کردن تمام سایت ها در حوزه های مختلف وجود دارد ما باید فرمول سئو کردن سایت را بر مبنای سایت هایی که امروز رتبه گرفتند پیاده کنیم.

مثلا اگر ما در حوزه قیمت ارز بخواهیم فعالیت کنیم در آن حوزه سرعت سایت ها باید بالا باشد و اگر ما اینطور عمل نکنیم رتبه خوبی نخواهیم گرفت.

بانس ریت (Bounce Rate) و تاثیر آن در سئو:

بهینه سازی برای الگوریتم پاندا کاملا مشخصه، شما اگر بتوانید بانس ریت (گریز از سایت) سایت خودتان را کاهش دهید و کاری کنید که وقتی که کاربر به سایت شما وارد می شود با کلیک کردن روی لینک دیگری و یا پلی کردن یک ویدیو فعالیتی انجام بدهد و صفحه شما ریلود شود، بانس ریت شما از بین می رود و رتبه های شما بهتر خواهد شد.

یک مسئله ای به اسم (تایم آن سایت) یعنی مدت زمان ماندن کاربر در سایت که معمولا برای صفحات ارزشمند این تایم ۳ دقیقه می باشد، و این مسئله هم برای حوزه های مختلف متفاوت است.

یعنی اگر شما مثلا بخواهید در حوزه قیمت ارز سایتی را سئو کنید مشخصا این ماندگاری در سایت ۳ دقیقه نیست، زیر یک دقیقه است، کاربر وارد سایت می شود کلیک می کند و قیمت را می بیند و از سایت خارج می شود.

فعالیت در شبکه های اجتماعی و برندسازی هم از مسائلی است که الگوریتم پاندا متوجه آن می شود، اگر شما یک صفحه ای دارید که آن صفحه خیلی بک لینک دارد و خیلی در محتوای آن در حال کار هستید اما برندینگ شما ضعیف باشد شما جزو شک های الگوریتم پاندا بحساب می آید و منتظر پنالتی کردن شما می ماند.

نظرات سایت:

فعال بودن نظرات سایت را الگوریتم پاندا چک می کند، اگر در سایت شما نظراتی گذاشته شود که شامل کلمات کلیدی و محتوای شما باشد رتبه های شما بهتر خواهد شد، این قضیه چندیدن بار توسط خود ما تست شده و نتیجه مثبت داشته است.

استفاده کردن از پاراگراف و تگ های هد را الگوریتم پاندا چک می کند یا اصطلاحا همان خوانایی متن یا (Readability)  که در افزونه (یواست سئو) حتما دیده اید، پس با رعایت اصول نگارش و خوانایی متن می توانید رتبه مطالب خود را بالا ببرید.

برای افزایش محبوبیت برند خود می توانید نام برند خود را در انجمن ها و سایت های مختلف بدون اینکه لینکی به سایت بدهید بنویسید و از طریق آن برند خود را محبوب تر کرده و رتبه های خود را ارتقاء دهید.

نتیجه گیری:

برای اینکه از طریق الگوریتم پاندا جریمه نشوید باید حتما مطالبی تهیه کنید که تا حد امکان کپی نبوده و حداقل ۷۰ درصد آن اورجینال باشد، یعنی اگر می خواهید مطلبی را از سایتی کپی کنید حتما آن مطلب را مطالعه کرده و بازنویسی کنید و برداشت خود را از آن مطلب منتشر نمائید تا مطلب ما کپی تشخیص داده نشود.

منبع مقاله: کلوپ سئو



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *