از فروشگاهی که خالی باشد خرید میکنی؟

وارد فروشگاه که شدم غیر از دو قفسه‌ی اول، بقیه‌ی قفسه‌ها خالی بود. غیر از ده – دوازده تا محصول چیز دیگری نداشت. خالی بودن مغازه دلم را زد. یکی از ظرف‌ها را برداشتم و پرسیدم:« از این ظرف‌های مینا کاری، بزرگ‌ترش هم دارین؟» مغازه دار گفت:« اگر شما بخواین براتون درست می‌کنیم.»

اما پیش خودم فکر کردم، دوست داشتم ظرف بزرگ‌تر را هم ببینم و بعد بخرم. دوست داشتم اندازه و سایز محصول را  ببینم و بعد تصمیم بگیرم. اصلا از اول اشتباه کردم وارد مغازه‌ای شدم که تنوع محصول نداشت.


مشتریان برای ایده‌های ذهنی شما پول نمی‌دهند

یک اصل مهم در بازاریابی وجود دارد که می‌گوید:
 مشتری وقتی از شما خرید می‌کند که احساس کند خودش این محصول را انتخاب کرده‌است.

یعنی بین 50 محصول شما چرخ زده، حساب و کتاب کرده و با عقل سلیم خودش تصمیم گرفته که این محصول بهترین انتخاب است. هرچقدر تنوع محصولات بیش‌تر باشد، حس انتخاب‌گری مخاطب بیشتر ارضا می‌شود و احتمال خرید بالاتر می‌رود. افزایش محصول یکی از تکنیک‌های کاربردی در بازار است.

پس هر ایده‌ای دارید، کوچک و بزرگ کردن محصول، بسته بندی‌های متنوع  و یا شکل‌های جدید از محصولتان را تولید کنید تا مشتری با چشمانش ببیند. مشتری مجبور نیست ایده‌های ذهنی شما را بخرد. هرچه در ذهن دارید تولید کنید و در قفسه‌ی غرفه‌تان بگذارید.

من مواد غذایی تولید میکنم، چطور افزایش محصول دهم؟

در خرید مواد غذایی بسته بندی و وزن محصول خیلی مهم است. به خصوص اگر کسی بخواهد برای اولین بار از شما خرید کند، ترجیح می‌دهد مقدار کمی برای تست بخرد و اگر راضی بود دوباره خرید کند. یادتان نرود که ما قرار است به مشتری حق انتخاب بدهیم.

برای مثال غرفه‌ای که رب گوجه‌ی خانگی می‌فروشد می‌تواند وزن‌های مختلف مثل 250 گرم، 500 گرم و 1 کیلو را به عنوان محصول تعریف کند. حتی می‌توانید بسته‌بندی‌های زیباتر با قیمت کمی بیشتر برای کسانی که می‌خواهند رب گوجه را به اطرافیان هدیه دهند، تعریف کنید.

رب گوجه‌ی 250 گرمی معمولی:...... تومان
رب گوجه‌ی 500 گرمی معمولی:........تومان
رب گوجه‌ی 1 کیلوگرمی معمولی:...... تومان
رب گوجه‌ی 2 کیلوگرمی معمولی: .......تومان
رب گوجه‌ی 250گرمی ویژه هدیه:.........تومان
رب گوجه‌ی500 گرمی ویژه‌ی هدیه:......تومان

برای یک رب گوجه‌ی ساده چند محصول متنوع تعریف کردیم. به نظر شما برای آبغوره، ارده، عسل، شیرینی، ادویه و صدها محصول خوراکی دیگر که در باسلام وجود دارند چه قدر تنوع وجود دارد؟

من پوشاک تولید می‌کنم، چطور افزایش محصول دهم؟

به نظر خودتان چیزی که باعث تنوع در پوشاک می‌شود چیست؟ رنگ بندی و سایز محصول.
پس حتما پوشاک را در سایزها و رنگ‌های مختلف تولید کنید و به محصولاتتان اضافه کنید.
لباس بافتنی برای کودکان 5تا 8 سال رنگ قرمز:.....تومان
لباس بافتنی برای کودکان 5تا 8 سال رنگ زرد:.....تومان
لباس بافتنی برای کودکان 5تا 8 سال رنگ آبی:.....تومان
لباس بافتنی برای کودکان 10 تا 12 سال رنگ قرمز:.....تومان
لباس بافتنی برای کودکان 10 تا 12 سال رنگ زرد:.....تومان

من صنایع دستی، چرم و نمد تولید می‌کنم، چطور افزایش محصول دهم؟

در صنایع دستی، چرم و نمد جزییات اهمیت دارند. مثلا کیف پول چرم که رویش سگک فلزی دارد با کیف پولی که رویش دکمه می‌خورد در نگاه مشتری تفاوت دارد. پس به جزییات توجه کنید و با تغییرات کوچک در ظاهر کار، ذهن مشتری را برای خرید درگیر کنید.
نکته‌ی دیگر صنایع دستی رنگ، طرح و اندازه است، مثلا بشقاب مینا با قطر 10 سانتی متر و بشقاب مینا با قطر 20 سانتی متر تفاوت زیادی دارد. جامدادی نمدی سبز و قرمز با جامدادی نمدی بنفش و زرد از زمین تا آسمان فرق دارد. اگر فقط یک جامدادی در غرفه بگذارید و بنویسید جامدادی نمدی...... تومان، مشتری مدام با خودش فکر می‌کند: «همین یک رنگ است؟ اگر آبی بخواهم نمی‌دانم قشنگ می‌شود یا نه؟»

اگر هنوز هم برای افزایش محصول مردد هستید، آمار دقیق و جالبی در این پست وجود دارد که احتمالا شما را شگفت زده می‌کند. فعلا این اینفوگرافیک را ببینید تا سری به پست اصلی بزنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *