اختلالات یادگیری کودکان به معنای ناتوانی ذهنی نیست

?اختلالات یادگیری کودکان به معنای ناتوانی ذهنی نیست

?توانمندی در افراد در دو رسته شناختی- ذهنی و فراشناختی تقسیم بندی می شود که هرکدام دارای فاکتورهای متفاوتی است. گزینه‌های توانمندی شناختی-ذهنی مواردی مانند هوش، توجه، حافظه، ادراک، مهارت‌های حرکتی و اصلاحی از جمله توانمندی‌های شناختی-ذهنی محسوب می‌شوند.

?توانمندی فراشناختی نیز بخشی از توانمندی‌های مغز است که به یادگیری کمک می‌کند و شامل برنامه‌ریزی، سازماندهی و بازداری از پاسخ است.

?وقتی صحبت از اختلال یادگیری به میان می‌آید بسیاری از خانواده‌ها عکس العمل نشان می‌دهند و گمان می‌کنند منظور از اختلالات یادگیری، اختلالات ذهنی و ناتوانی ذهنی است،بسیاری از کودکان یا دانش‌آموزانی که دارای اختلال یادگیری هستند از بهره هوشی نرمال و حتی بالاتر برخوردارند که در بعضی از توانمندی‌های یادگیری ضعف دارند و باید آن را تقویت کرد.

? اگر دانش آموز دارای هوش نرمال و حتی بالاتر باشد و ضعف بینایی و شنوایی نداشته باشد و در مدرسه و منزل با هیجانات منفی مواجه نباشد و در یادگیری با مشکل مواجه باشد دچار اختلال یادگیری است و باید بررسی، تشخیص و درمان شود. چنانچه اختلالات یادگیری در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، روند سرعت درمان زودتر و بهتر خواهد بود، در نتیجه اهمیت و ضرورت غربالگری در دوره پیش‌دبستانی و قبل از ورود به دبستان بسیار مهم است.

? غربالگری اختلالات یادگیری با سنجش کودکان در پیش‌دبستان و قبل از ورود به دبستان متفاوت است. سنجش برای جداسازی کودکان عادی از کودکان دیرآموز است. در صورتی که غربالگری مربوط به  اختلالات یادگیری اعم از توجه، حافظه، ادراک و مهارت‌های کلامی و رفتاری است.

?توجه شامل توجه پایدار، توجه انتخابی، توجه توزیعی، توجه زنجیره‌ای و توجه متمرکز است که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال کودک پیش‌دبستانی یا دانش‌آموز دبستانی در توجه پایدار باید بتواند زمانی که مربی یا معلم در حال تدریس است به معلم توجه کند و حواسش معطوف به موردی نشود. در توجه انتخابی دانش‌آموز  باید تنها به معلم توجه کند و به اینکه در حیاط مدرسه یا خارج از کلاس چه اتفاقی افتاده و یا چه صدایی می‌آید و یا جامدادی دوستش عوض شده، کاری نداشته باشد.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *