آشنایی با تناسب طلایی در عکاسی

قانون یک سوم : Rule of Thirds

قانون یک سوم: یک اصطلاح است که شما ممکن است در رابطه با عکاسی ، و یا شاید حتی طراحی گرافیک یا هنر شنیده باشید. اما شما ممکن است از خودتان سوال کنید که قانون یک سوم چیست و چرا اغلب به آن اشاره می شود

شایع ترین روش نمایش آن به صورت بصری با یک الگوی شبکه بر روی تصویر است که شامل تقسیم تصویر با استفاده از 2 خط افقی و 2 خط عمودی است. این قانون بسیار محبوب و بسیار مهم است.
بسیاری از عکاسان از این نوع ترکیب برای ساختن عکس خلاق استفاده می کنند.
ایده این است که عناصر مهم صحنه را در امتداد یک یا چند خط یا جایی که خطوط متقاطع می شوند قرار دهید. به چهار نقطه ای که در تقاطع خطوط هستند نقاط طلایی گفته می شود که سوژه شما در این نقاط طلایی قرار می گیرد.
زمانی که به تازگی عکاسی را شروع کردیم به طور طبیعی تمایل داریم که سوژه را در وسط کادر قرار دهیم ولی این کار در بعضی مواقع جذابیتی در تصویر ایجاد نمی کند. یک راه حل برای این مشکل، استفاده از قانون یک سوم است. قانون یک‌سوم به پویایی عکس کمک می کند.
سوژه‌ روی یکی از خطوط افقی یا عمودی
هنگام عکاسی از مناظر سعی کنید افق را روی خط افقی پایینی و یا بالایی خطوط قانون یک سوم قرار دهید. خطوط افقی به عکس آرامش و ثبات می بخشد. اگر خط افق را در مرکز و به مقدار مساوی در کادر قرار دهید، عکس بی روحی ایجاد می شود. خطوط قانون یک سوم تمرین خوبی است تا با قرار دادن عنصر مهم در خط افقی جذابیت بیشتری در تصویر خلق کنید.

مثلت طلایی golden triangle

به طور فرضی مستطیلی را تصور کنید و خطی از قطر آن رسم کنید سپس از هر گوشه، خطی به این قطر متصل کنید به نحوی که دو مثلث 90 درجه ایجاد شود حالا با این الگوی ذهنی سعی کنید سوژه هایی را بیابید و ترکیب بندی هایی واقعا قابل توجه ارائه دهید.

اگر عکس شما حاوی عناصر مورب باشد، مثلث طلایی یک گزینه عالی برای ترکیب قوی است.

نسبت طلایی golden ratio

مستطیلی را تصور کنید که به واسطه ی یک خط به دو بخش تقسیم شده است نسبت قسمت بزرگ‌تر به کوچک‌تر برابر با نسبت کل خط به قسمت بزرگ تر می باشد که برابر با عدد 1.618 است که عدد طلایی نامیده می شود و به شبکه ایجاد شده ، شبکه فی گفته می شود.

نسبت طلایی کاملا متعادل است و این تعادل به چشم انسان خوشایند می آید. از این جهت، نسبت طلایی از ریاضیات به هنر منتقل می شود. برای مثال، مونالیزا و آخرین شام، هر دو نقاشی هستند که از این نسبت طلایی استفاده شده است. در عکاسی، نسبت طلایی می تواند برای شناسایی موضوع اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

مارپیچ طلایی Golden spiral

اگر در نمودار نسبت طلایی برای هر مربع یک کمان به شعاعی برابر ضلع آن مربع ترسیم کنیم، منحنی مارپیچ طلایی یا دنباله فیبوناچی ترسیم می شود. دنباله فیبوناچی مجموعه ای از اعداد است که با اضافه کردن دو عدد قبلی ایجاد می شود.

این دنباله با آغاز از صفر به صورت زیر است:
0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144…
0+1=1, 1+1=2 , 1+2=3 , 2+3=5 , 3+5=8))
یکی از ابزارهای ترکیب بندی عکس برای هدایت چشم بیننده به نقطه مورد نظر عکاس، مارپیچ طلایی است. مارپیچ طلایی در ترکیب بندی تصاویر طبیعت به طور شایع بکار می رود.اگر نقطه مورد نظر را در کوچکترین قسمت مارپیچ قرار دهید، چشم به طور طبیعی در بقیه تصویر جریان می یابد.
اگر نقاشی مونالیزا را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که فیبوناچی اسپیرال در آن قرار گرفته است، بینی خانم در پرتره که در کوچکترین بخش مارپیچ قرار گرفته است. این کار به این صورت انجام شده است که بینی آن مرکز چهره است که باعث می شود نقطه ایده آل برای نگاه کردن به آن می باشد. جالب توجه است، صورت مونالیزا کاملا به یک مستطیل طلایی متصل شده است: یک مستطیل که طول آن در نسبت طلایی است



عکاسی صنعتی تبریز

پار استودیو

https://virgool.io/d/rl5fg8trveos/%D8%B9https://b2n.ir/587118

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *