آزمون استخدامی ترجمیک و درس‌هایی که از آن می‌گیریم!

یکی از وظایف من در ترجمیک، استخدام نیروهای جدید است. به ویژه برای پشتیبانی از وب‌سایت و فرآیندهای آن و همچنین اعضای تیم پایش به طور مداوم استخدام در ترجمیک در جریان است و هر سال نزدیک به 200 نفر در این فرآیندها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. این فرآیندها از انتشار آگهی استخدام، دریافت رزومه‌ها از طریق وب‌سایت‌ها، ایمیل، تلگرام و ...، بررسی اولیه رزومه‌ها، تعیین وقت مصاحبه، ارزیابی مصاحبه‌ها و نمونه کارها، دوره‌های آزمایشی و در نهایت استخدام دائم را شامل می‌شود.

وقتی طبق آمار می‌دانیم، یک استخدام اشتباه تا 5 برابر حقوق سالانه یک همکار به کل مجموعه آسیب می‌رساند، این فرآیند برای ما بیش از پیش جدی می‌شود و تلاش زیادی برای بهبود آن می‌کنیم و در این مطلب می‌خواهم در خصوص یک تغییر کوچک در این فرآیند صحبت کنم.


یک تغییر کوچک در فرآیند استخدام!

طی بررسی که با اعضای ترجمیک داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است مهارت‌های هوش، ارتباط متنی و ریاضیات متقاضیان را به صورت مکتوب مورد ارزیابی قرار دهیم. به همین دلیل یک آزمون ساده شامل 7 سوال ریاضی و 7 سوال متنی در سطح ابتدایی و راهنمایی طراحی شد تا ارزیابی این مهارت‌های مترجم دقیق‌تر صورت بگیرد. سوالات بخش ریاضی، چیزی شبیه این‌ها بود:

60 درصد مبلغ 3 میلیون تومان چقدر است؟
بین 100 و 130 چند عدد بر 6 بخش‌پذیر است؟
80 درصد مبلغ سفارش سهم مترجم است، اگر مبلغ سفارش 800 هزار تومان باشد، سهم مترجم چقدر است؟
حاصل جمع 1+2+4+8+16+32 چقدر است؟

در بخش متنی نیز سوالاتی شبیه به این پرسیدیم:

یکی از همکاران کاری را نادرست انجام می‌دهد. به نظر شما دلیل این کار چیست؟ شما چه کار انجام می‌دهید؟

بازخورد عجیب

وقتی این سوالات را طراحی کردیم، انتظار داشتیم نزدیک 80 درصد متقاضیان مرحله مصاحبه به این سوالات جواب درست بدهند و بتوانیم بر اساس نمره آن‌ها بین افراد تفکیک قائل شویم. اما نتیجه بسیار عجیب بود! بسیاری از افراد که حتی کارشناسی یا کارشناسی ارشد داشتند، از پاسخگویی به این سوالات ناتوان بودند. مثلا در جواب 60 درصد 3 میلیون چقدر است؟ بعضی از جواب‌های ما این‌ها بود: 4 میلیون، 2.700.000، 4.700.000 و ... . جدای از این بسیاری از متقاضیان از نوشتن چند جمله با معنا در پاسخ به سوالات متنی عاجز بودند.

خیلی از این متقاضیان، مرتبط نبودن رشته دانشگاهی با ریاضیات را به عنوان علت این مسئله عنوان می‌کردند و حتی از پاسخ دادن به سوالات به طور کلی اجتناب می‌کردند. اما مسلما تایید می‌کنید که این سوالات ربطی به رشته ریاضی ندارد و تنها مهارت‌های اساسی یک شهروند در دنیای پیچیده و پر از تعاملات امروز است.

نتیجه اخلاقی

ممکن بود در فرآیند مصاحبه، بدون این تست ساده ریاضی، بعضی از این افراد را استخدام کنیم و به دنبال آن با تبعات و مسائل آن در محیط کار روبرو شویم. اما این آزمون ساده این ضعف را از فرآیند استخدام ترجمیک گرفت.

من به این فکر می‌کنم که بسیاری از افراد که در جامعه فعالیت می‌کنند و هر روز از کنار آن‌ها رد می‌شویم، در درک مسائل ریاضی همین وضعیت را دارند و این مسئله به هیچ وجه در ظاهرشان نمودار نیست. آن‌ها کت و شلوار می‌پوشند و در مورد مهمترین مسائل اظهارنظر می‌کنند.

همچنین من فکر می‌کنم، این سطح پایین از درک مسائل، منحصر به ریاضیات نیست. بسیاری از هموطنان ما که در جامعه مشغول فعالیت هستند، در درک مسائل فرهنگی، اجتماعی، انسانی، تاریخی و سیاسی نیز در همین سطح از توانش فکری هستند. بی راه نیست که در مناظرات انتخابات، وقتی رئیس جمهور در برابر چنین مخاطبی قرار می‌گیرد، به جای صحبت از مسائل مملکتی و معاهدات بین‌المللی که بر سرنوشت کشوری موثر است، ترجیح می‌دهد از کنسرت‌ها و ورود زن‌ها به ورزشگاه صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *